Jade van der Linden. Foto | Bart van Overbeeke

“Ik maak me serieus zorgen over de toekomst”

Jade van der Linden zou na de Provinciale-Statenverkiezingen met haar 22 jaar zomaar eens het jongste Statenlid kunnen zijn dat er nu in komt. De politiek betrokken TU/e-studente Technische Bedrijfskunde (‘je kunt beter iets voor elkaar proberen te krijgen dan zeuren over wat er misgaat’) maakt als derde op de lijst voor GroenLinks grote kans om te worden gekozen. “Ik hoop op een hoge opkomst. Mensen realiseren zich niet hoe cruciaal de rol van de provincie is.”

Gekleed in een nette rode blouse, je zou er eerder associaties met de SP of PvdA bij hebben, duikt de studente op in Atlas. In de rij voor een kop koffie maakt ze meteen duidelijk wat voor haar zo belangrijk is - namelijk dat mensen woensdag naar de stembus gaan. Het is mooi meegenomen als de stem dan naar ‘haar’ partij gaat, maar ze wil vooral duidelijk maken dat op provincieniveau veel meer belangrijke beslissingen worden genomen dan velen zich realiseren. Daar raakte de actieve studente zichzelf ook pas van bewust toen ze actief werd voor GroenLinks in haar woonplaats Oss. Ze is daar nu een jaar burgerlid.

“Je kunt op lokaal niveau nog zo’n mooie plannen hebben voor duurzame energie, maar de provincie heeft de middelen en deelt de vergunningen uit. Gemeentes kunnen uiteraard met plannen komen en er wordt goed naar hen geluisterd, maar de rol van de provincie is cruciaal. Maar weinig studenten weten bijvoorbeeld dat de provincie over het busvervoer gaat.”

Busvervoer

En met die twee onderwerpen snijdt de bevlogen politica meteen haar eigen speerpunten aan, blijkt later in het gesprek. “In elke gemeente, hoe klein ook, zou openbaar vervoer moeten zijn. Iedereen moet op een betaalbare manier van A naar B kunnen, en als student moet je ook thuis kunnen blijven wonen”, bepleit ze. Ook de energietransitie gaat Jade aan het hart. “Ik maak me er serieus zorgen om hoe het met de provincie is gesteld als ik met pensioen ga, over zo’n vijftig jaar. We moeten het water, de bodem en de lucht gezond houden en naar groenere energie en minder energieverbruik. We hebben veel kennis over dit onderwerp in huis in Eindhoven, laten we die ook gebruiken.”

Campagne voeren slokt nu een groot deel van haar tijd op. Dat wil zeggen: debatten bijwonen, flyeren en huis aan huis gaan. “Ja, soms krijg ik dan wel eens negatieve reacties, dat houd je toch. Maar in het algemeen spreken mensen graag over wat hen bezighoudt”, vertelt Jade. “Ons doel is ook niet om ze te overtuigen, we willen vooral horen wat er speelt.”

Het telefoontje in november waarbij ze te horen kreeg dat ze op de derde plek op de lijst stond, was een behoorlijke verrassing. “Ik had me verkiesbaar gesteld voor de top-vijf, maar ik had niet direct verwacht dat ik daar ook in zou komen.”

Toekomst

Als er voldoende stemmen naar haar partij gaan, zou ze daarmee nu een van de jongsten - zo niet de allerjongste - in de Provinciale Staten zijn. En hoewel het volgens Jade "zeker geen bolwerk van oudere, witte mannen" is, zou ze graag meer jongeren op een verkiesbare plek zien. “Die zijn soms scherper en kijken verder vooruit in de toekomst.”

Van der Linden raakte op de middelbare school in politiek geïnteresseerd, vooral nog richting ‘duurzaamheid’ en ‘links’, maar iets later specifiek voor GroenLinks. Haar kennismaking tijdens de Intro met leden van jongerentak DWARS zorgde ervoor dat ze zich actief ging inzetten. “Je bereikt weinig met zeuren over wat er allemaal misgaat. Ik vind dat je dan ook moet proberen om iets voor elkaar te krijgen.”

Is het allemaal wel goed te combineren met haar studie? “Gelukkig is plannen een van mijn sterke kanten. Ik volg in deze periode bewust twee in plaats van drie vakken.” Na de zomer verwacht Jade aan de master Innovation Management te kunnen beginnen.

Update: GroenLinks heeft vijf zetels gehaald en Jade heeft in totaal 6473 voorkeurstemmen ontvangen, en heeft daarmee een voorkeurszetel.