Nieuwe directeur Huisvesting terug op haar alma mater

Dorine Peters-van Dommelen is per 1 april de nieuwe directeur bij Dienst Huisvesting. De TU/e-alumna Bouwkunde volgt Veronique Marks op die de afgelopen tien jaar deze functie vervulde. “Het is inmiddels een volstrekt andere universiteit geworden. Internationaler en bruisender.”

Peters is niet onbekend met de TU/e. Van 1982 tot 1988 volgde ze de studie Bouwkunde en tijdens haar afstuderen heeft ze hiervoor een half jaar onderzoek in Amerika gedaan bij de Industrial Development and Research Council in Atlanta naar gebruiksbewust ontwerpen en facility management.

Ze vindt het heel bijzonder om weer terug te komen bij de TU/e, in haar woorden ‘back to the roots’. “Het is inmiddels een volstrekt andere campus geworden. Internationaler en bruisender. Het onderwijs en onderzoek zijn toonaangevend, er vinden belangrijke spraakmakende technische innovaties plaats. Ik ben de afgelopen jaren een paar keer op bezoek geweest en werd telkens gegrepen door de nieuwe beleving van de campus. Graag wil ik daaraan, samen met mijn TU/e-collega's, verder waarde toevoegen, door passende en inspirerende huisvesting te bieden.”

Allround

Na haar afstuderen werkte Peters eerst bij het architecten-adviesbureau Inbo Consult. Daarna stapte ze over naar de “opdrachtgeverskant”, te weten KPN Vastgoed. “Daar heb ik ervaren hoe je met vastgoed een toegevoegde waarde kunt leveren aan een primair proces, in dat geval post en telecom, én kunt werken binnen een groot politiek concern. Na bijna tien jaar heb ik me kunnen verbreden met planeconomie en het analyseren van vastgoedportefeuilles bij adviesbureau Brink Groep. Daar kwamen interim managementopdrachten bij gemeenten bij en een interim rol als hoofd Vastgoed bij de Universiteit van Tilburg.”

In 2011 is Peters als ZZP'er gaan werken in verschillende projecten met als structurele hoofdopdracht de rol van directeur Vastgoed bij Emergis, een GGZ- instelling in Zeeland.

Circulair bouwen

“Duurzaamheid is de laatste negen jaar een rode draad in mijn werk. Eerst met de bouw van de eerste passieve energie-neutrale school in Nederland op het terrein van Emergis en de laatste drie jaar met de energieneutrale én circulaire bouw van de kinder- en jeugdkliniek van Emergis”, zegt Peters.

Aan de TU/e gaat Peters onder andere aan de slag met het integraal huisvestingsprogramma waarvan Campus 2030 deel uitmaakt. “Vanuit een rol als huisvester een bijdrage te leveren aan een gezondere wereld, is voor mij een intrinsieke motivatie en passie. In mijn optiek past een voorbeeldfunctie op duurzaamheid bij de ambitie en strategische plannen van de TU/e. Ik zeg: practice what you preach.”

Haar doel is om samen met collega’s bij faculteiten en diensten slimme - financiële - oplossingen te vinden en “de win-win te blijven zoeken voor alle betrokkenen ”. Heeft ze nog oude vrienden aan de TU/e? “Ik ga in ieder geval samenwerken met een bekende uit mijn studietijd, Bouwkundedecaan Elphi Nelissen. Of er nog meer bekenden uit die tijd werkzaam zijn, moet ik nog gaan ontdekken.”