Slotsom Expeditie Spinvis: de reis is belangrijker dan de bestemming

Met de première van de tot stand gekomen film 'Beauty by definition' werd woensdagavond 6 november het project Expeditie Spinvis afgerond. De studenten zagen de film die avond in Natlab zelf ook voor het eerst. Cursor was benieuwd: is er een éénduidig antwoord gevonden op de vraag hoe schoonheid zichtbaar is in wetenschap? Pranav Muppirishetty, student Human-Technology Interaction: “Wij zouden als engineers niet snel denken aan het onderzoeken van schoonheid in de wetenschap, dat doe je hiermee wel. Het proces van de expeditie is wat ik het mooiste vind.”

Vijfentwintig TU/e-studenten van over de hele wereld deden mee aan Expeditie Spinvis. Expeditie is een goede term, want het is een zoektocht waarvan vooraf niet precies bekend is waar die heen zou leiden. De volle zaal kijkt naar de film onder live muzikale begeleiding van de studenten en Spinvis zelf. Tussendoor leest de muzikant/kunstenaar voor uit een dagboek dat hij bijhield gedurende de expeditie: “Wat wordt door wetenschappers verstaan onder schoonheid? Daarvoor hebben we eerst een definitie nodig van schoonheid, gaf iemand terecht aan. Maar die is voor iedereen weer net anders.”

Fabian Lucas Luijcx, student Electrical Engineering: “Het was een heel leuke ervaring. Wat vaag wel, maar dat is niet negatief. Vanuit de vele discussies die we voerden tijdens de workshops, heb ik de andere deelnemers vooral beter leren kennen.” Alice Sibiescu is het met hem eens. Hoogtepunten in de expeditie voor deze student Industrial Design en Electrical Engineering waren de momenten dat de groep samen discussieerde. “Al die verschillende mensen met verschillende achtergronden die samen over fundamentele onderwerpen discussiëren. Heel paradoxaal, want dat was zowel favoriet als het moeilijkst. Maar innovatie bereik je als je mensen met verschillende achtergronden samen zet.”

De studenten leerden van Spinvis vooral de poëtische kijk op de wetenschap, maar hij leerde ook wat van hen. “Alles draait om taal, ook logica en wiskunde. En door het diverse publiek van de expeditie moest ik alles in het Engels doen - en dat kan ik minder goed. Dus je bent wat voorzichtiger. Maar ik zou het niet beperkend willen noemen. Je leert meer tot de kern komen. Mocht iemand nog vooroordelen hebben dat beta-studenten minder ontvankelijk zijn voor poëzie, dan zijn die nu weg. Maar dat wist ik al.”

Schoonheid begraven

Onderdeel van de expeditie was de reis naar de deeltjesversneller in CERN, Zwitserland. Kandidaten die wilden deelnemen aan de expeditie moesten een filmpje van een minuut insturen met hun motivatie, een persoonlijk object dat voor hen schoonheid symboliseert en de toelichting waarom ze het voorwerp mooi vinden.

Zoals Cursor al eerder schreef was het de bedoeling dat de voorwerpen van de deelnemers achtergelaten zouden worden in CERN. Dat is gebeurd. Luijcx begroef een gloeilampje van Philips. “Het was een beetje een gek gevoel. Door het hele ritueel erbij voelde het alsof je iets heel dierbaars ging begraven.” Spinvis begroef zelf wat as van zijn overleden vader daar. “Die was wis- en natuurkundige, dus die had het prachtig gevonden om daar begraven te worden.”

Tweede expeditie

Spinvis leest zijn laatste dagboeknotitie: “Ik heb gefaald. Ik kon niet terugkomen van de expeditie met een éénduidig antwoord hoe schoonheid zich manifesteert in wetenschap.” Nicole Ummelen, lid van het College van Bestuur van de TU/e, vindt de missie echter allesbehalve gefaald. “Er is misschien geen éénduidig antwoord, maar jullie hebben me al laten zien dat schoonheid door ieder individueel wordt ervaren. Bovendien ís er al zoveel schoonheid in de wetenschap. En is wat jullie hebben laten zien, schoonheid op zich." De expeditie was een pilot, zegt Ummelen, "maar ik ben trots dat het zo is gegaan. En ik maak hier en nu de belofte dat er een vervolg komt".

Joep Huiskamp, stafmedewerker van het CvB en initiator van Expeditie Spinvis, startte dit project vanuit het idee van challenge based learning: studenten dingen laten leren die niet direct in het curriculum voorkomen. “Buiten de gebaande paden gaan. En dat is geslaagd. Het gaat niet om één antwoord vinden op de vraag hoe schoonheid in wetenschap te vinden is; de weg daar naartoe is minstens zo belangrijk."

De film is momenteel nog niet online beschikbaar, maar deelnemer Fabian Lucas Luijckx deelt hieronder fragmenten van de afsluitende avond in Natlab.

Video | Fabian Lucas Luijckx

Afsluiting Expeditie Spinvis