Online trainingen van GoodHabitz

TU/e biedt medewerkers gratis online trainingen

Alle medewerkers van de TU/e kunnen sinds kort gratis de online trainingen volgen van GoodHabitz. Dit platform biedt toegankelijke modules over onderwerpen als management, communicatie, gezondheid, Microsoft Office en de (Engelse) taal. De universiteit wil medewerkers hiermee stimuleren om zich te blijven ontwikkelen. De trainingen komen mogelijk later ook nog beschikbaar voor studenten.

foto GoodHabitz

Volgens Susan Lambriks van Dienst Personeel en Organisatie zijn momenteel zo’n honderdtwintig trainingen beschikbaar op de site van GoodHabitz. “In zes talen, en er komen nog voortdurend trainingen bij”, vertelt de Professional Development Coördinator. “We vinden het belangrijk om de leergierigheid van onze medewerkers te prikkelen, en een laagdrempelig online platform als GoodHabitz is hiervoor in onze ogen heel geschikt.”

GoodHabitz is een jong en snelgroeiend internationaal bedrijf, met Eindhovense wortels. Dat is overigens toeval: vooral de ervaringen van andere universiteiten met GoodHabitz hebben de TU/e doen besluiten om met het platform in zee te gaan, zegt Lambriks. “Er blijkt duidelijk behoefte te zijn aan dit soort online trainingen, die je trouwens als aanvulling moet zien op bijvoorbeeld ‘in company’-trainingen, en niet als vervanging. Je kunt hiermee aan de slag waar en wanneer je maar wilt, dat is een groot voordeel.” Met name de diverse modules rond de Engelse taal kunnen voor veel medewerkers nuttig zijn, denkt ze. “Het is een laagdrempelige manier om je beheersing van het Engels te blijven verbeteren.”

De trainingen bestaan elk uit een handvol lessen, die op hun beurt weer zijn opgebouwd uit filmpjes, teksten en quizjes. Aan het eind van de training volgt vaak een test om te zien of er ook echt iets is geleerd. Toegang is geregeld via SURFconext. Van medewerkers wordt uiteraard verwacht dat ze over gebruik onder werktijd afspraken maken met hun leidinggevende, stelt Lambriks.

Privacy

De universiteit kan overigens niet zien wie welke training heeft gevolgd, en met welk resultaat. “Privacy was voor ons een belangrijk punt”, benadrukt Lambriks. “We hebben daar allerlei experts naar laten kijken. We krijgen alleen te zien hoeveel medewerkers welke trainingen volgen, en hoe ver ze daarmee komen. Dat is ook niet per doelgroep uitgesplitst, hoewel dat in principe interessante informatie is. Maar dat was niet eenvoudig te regelen, daarom hebben we ervoor gekozen om wat privacy betreft aan de veilige kant te blijven.”

Het komende jaar is een pilot. Mogelijk komen de trainingen daarna ook beschikbaar voor studenten.