Raadselachtige inbraak in Helix

Een inbreker heeft in Helix processors en RAM-geheugen buitgemaakt. Deze bijzondere ontdekking deed een medewerker van de faculteit Scheikundige Technologie vanochtend. Opmerkelijk genoeg zijn in september ook in Atlas processors en RAM-geheugen uit computers gestolen. De TU/e-beveiliging heeft het sterke vermoeden dat het om dezelfde persoon gaat. De dief is binnengedrongen via de expeditie-ingang, aan de achterkant van Helix.

De dief heeft in totaal zo’n 25 processors en RAM-geheugen ontvreemd uit kantoren en laboratoria op vloer 2, 3 en 4 aan de oostzijde van Helix, vertelt Hay Becks, TU/e-teamleider bij Safety & Security. De faculteit inventariseert of er meer is meegenomen.

Bij het secretariaat in Helix was een deur opengebroken, maar verder zijn er geen inbraaksporen gevonden, vertelt Becks. Aan de hand van camerabeelden heeft de beveiliging kunnen vaststellen dat de persoon via de leveranciersingang is binnengekomen. De inbreker heeft daarna voornamelijk openstaande kantoren en labs bezocht.

Overeenkomsten met eerdere inbraak

De inbraak vertoont heel veel overeenkomsten met een inbraak in Atlas vorige maand. Op zondag 15 september zijn daar ook processors en RAM-geheugen gestolen, op vloer 5 tot en met 9. Verder zijn daar toen voornamelijk iPads en laptops buitgemaakt, aldus Becks.

Safety & security heeft het sterke vermoeden, vooral aan de hand van camerabeelden, dat het om dezelfde persoon gaat. De TU/e heeft de inbraken bij de politie gemeld en na inventarisatie doet de faculteit Scheikundige Technologie aangifte, vertelt Becks. De beveiliging heeft er geen benul van wat het motief van de dader kan zijn geweest om processors en RAM-geheugen mee te nemen.