Minister: “Geld voor bèta-techniek was spoedreparatie”

“Natuurlijk begrijp ik de boosheid over het verschuiven van geld”, zei minister Ingrid van Engelshoven gisteren bij de opening van het academische jaar in Leiden. Ze vraagt geduld tot Prinsjesdag. Ondertussen riepen demonstranten van WOinActie in Leiden om het aftreden van de minister.

illustratie Shutterstock

“U begrijpt dat ik hier niet vooruit mag lopen op Prinsjesdag”, zei de minister in haar toespraak. Op die derde dinsdag van september presenteert het kabinet altijd de begroting voor het komende jaar. Als het kabinet tot extra geld voor onderwijs en wetenschap besluit, dan komt het die dag naar buiten.

“U moet vooral niet alles geloven wat in de krant staat”, ging de minister door, “maar weet dat het kabinet scherp op het netvlies heeft staan hoe cruciaal wetenschap en innovatie zijn voor onze toekomst.”

WO in actie

Vlak voor de minister het podium betrad, had de Leidse rector magnificus nog even een live-verbinding met de honderden demonstranten verderop in de stad laten zien, die tegen het beleid van de minister protesteerden. Zij hoorden voorman van WO in actie Rens Bod om het aftreden van de minister roepen. “Wij willen geen minister die het wo kapot maakt. Wij willen juist een minister die opkomt voor het wetenschappelijk onderwijs”, aldus Bod.

Rode vierkantjes

Tegenover UvA-hoogleraar Bod stonden en zaten enthousiaste actievoerders, waarvan een deel in toga was gekomen. Het waren er zo’n 750, schatte de politie. Op hun kleren droegen velen de rode vierkantjes die werden uitgedeeld.

Uit solidariteit droegen CvB-lid Nicole Ummelen en universiteitssecretaris Susanne van Weelden gisteren bij de opening van het academisch jaar aan de TU/e rode vierkante oorbellen en deelden een selfie als bewijs op het twitteraccount van het College van Bestuur.

“We hebben een tijd terug een brief gehad van de actiegroep met het verzoek onze eigen opening af te blazen en naar de alternatieve opening in Leiden te komen", zegt Susanne van Weelden. "Dat hebben we besproken, maar we vonden het - als nieuw CvB - ook heel belangrijk om onze plannen te kunnen toelichten bij onze eigen opening van het academisch jaar", vervolgt vicevoorzitter Nicole Ummelen. Ze benadrukt dat ze de verbinding tussen de verschillende disciplines in het wetenschappelijk onderwijs belangrijk vinden: "De herverdeling van het geld van alfa en gamma naar bèta brengt ons ook in een lastige positie. We zijn blij dat we meer geld krijgen, maar niet dat het bij de anderen wordt weggehaald."

Boom op het spoor

De omstreden verschuiving van geld naar bèta- en techniek zette kwaad bloed bij de andere disciplines, maar de minister verdedigde de ingreep gisteren. Het was een spoedreparatie, stelde ze. “Boom op het spoor, gat in de weg: in die categorie moet u echt denken.”

Ze deelde daarna een doekje voor het bloeden uit. Er gaat inderdaad 18 miljoen van de tweede geldstroom (waarvoor wetenschappers onderling moeten concurreren) naar de eerste geldstroom (die rechtstreeks naar de universiteiten gaat), zoals de Tweede Kamer wilde. Dat bedrag zal volledig aan de algemene universiteiten ten goede komen, beloofde ze.

Op de verdeling van een eerder aangekondigd bedrag van zo’n 40 miljoen voor een ‘zachte landing’ van de plannen wilde ze nog niet vooruitlopen. Eerst even de adviezen afwachten, zei Van Engelshoven. “Wat voor mij als een paal boven water staat, is dat de academische gemeenschap geen splijtzwammen kan gebruiken.”

Volgens universiteitenvereniging VSNU zouden de alfa/gamma-opleidingen en de medische opleidingen er respectievelijk zo’n 70 miljoen en 50 miljoen bij inschieten.