De Beunbazen. Foto | Rien Boonstoppel

Aan auto’s klussen met De Beunbazen

Aan het vrij lange rijtje verenigingen dat de TU/e inmiddels kent, kan nu een nieuwe worden toegevoegd: De Beunbazen. Deze vereniging wil met haar leden aan auto’s klussen, kennis en nieuwtjes uitwisselen en toerritjes maken.

foto Rien Boonstoppel

Aan belangstelling hadden De Beunbazen geen gebrek, toen ze tijdens de Intro op het KOE-veld met verschillende auto’s stonden om hun net nieuwe vereniging onder de aandacht te brengen. Het heeft ook aardig wat nieuwe aanwas opgeleverd: “We hebben zo’n twintig geïnteresseerden vanuit de Intro die zich waarschijnlijk willen aansluiten”, weet Harald List, voorzitter en oprichter.

Zijn passie voor auto’s is hem met de paplepel ingegoten. “Mijn vader is net zo gek als ik met auto’s. Op mijn vierde kende ik alle merken en op mijn achtste leerde hij me rijden - op een afgesloten terrein uiteraard. Ik ben vooral fan van apartere merken - zoals het legervoertuig dat mijn vader heeft, een Steyr-Puch Halflinger. Ik haal veel voldoening uit het repareren van onderdelen; om, als iets kapot is, te troubleshooten en te bedenken hoe je het kunt maken."

Aan de TU/e vond de student Automotive veel studenten die ook zo vol van auto's zijn. Daarom startte List vorig jaar met elf andere TU/e-studenten een Whatsapp-groep. “Ik kende genoeg  belangstellende Automotive-studenten en via een vriend van mij die ID studeert, kwamen er weer studenten bij.” Inmiddels telt de appgroep 53 mensen - vooral TU/e- en Fontysstudenten. Een andere appgroep waar List in zat, droeg al de naam Beunhazen, en daarom kreeg de nieuwe groep de naam Beunbazen - en dat is inmiddels ook de naam van de vereniging. “Wekelijks komen er mensen bij. Het is tof dat er zoveel animo voor is.”

Autofanaat

De Automotive-student ziet het liefst dat de leden in een loods aan auto’s kunnen sleutelen en regelmatig bijeenkomsten en uitjes te hebben. “Daarom wilden we graag een vereniging, dat biedt meer mogelijkheden.” De autofanaat, die nu zelf een Volkswagen Kever uit 1973 restaureert, klopte eerder dit jaar bij de TU/e aan voor mogelijke ondersteuning, maar daar kreeg hij tot nu toe nul op het rekest. “Het was voor ons lang niet duidelijk hoe we überhaupt een vereniging moesten worden en bij wie we bij de TU/e moesten zijn. Uiteindelijk kregen we te horen dat we terug konden komen als we een duidelijk plan hebben. We willen daar binnenkort verder over in gesprek.”

Of er nu ondersteuning vanuit de TU/e komt of niet, wat List betreft blijft de vereniging overeind. In augustus regelde hij inschrijving bij de Kamer van Koophandel en de notaris, waar ze nu bekend staan als Eindhovense Studenten Automobielen Vereniging ‘De Beunbazen’. “Het is mooi als je elkaar kunt helpen en kennis kunt uitwisselen. De ene heeft verstand van de motor, een ander van het spuitwerk. We gaan sowieso op zoek naar een plek om te klussen - al zijn het enkele garageboxen - en naar samenwerking met bedrijven.”

Ben je ook geïnteresseerd in De Beunbazen, neem dan contact met ze op. Je hoeft zelf geen auto te hebben om lid te worden. Aanstaande donderdag heeft de vereniging vanaf 19.00 uur een open avond bij Heuts, Park Forum 1031.