Pizza en vieze bankbiljetten: Ig Nobel Prijzen met Nederlands tintje

Pizza is gezond, maar alleen in Italië. En welk briefgeld draagt de meeste bacteriën? Nederland heeft vannacht weer twee keer ‘gewonnen’ bij de jaarlijkse Ig Nobel Prijzen.

foto Shutterstock

Het is vaste prik: elk najaar richten de Ig Nobel Prijzen de schijnwerper op wetenschap die de lezer “eerst laat lachen en daarna aan het denken zet”. Ze worden uitgereikt aan de prestigieuze Amerikaanse Harvard University tijdens een vrolijke ceremonie met korte speeches en gekke liedjes en papieren vliegtuigjes. Vannacht was de 29ste keer.

Bacteriën

Nederland viel in de prijzen met onderzoek naar bacteriën op briefgeld. Dollars, euro’s en andere briefjes werden in een laboratorium besmeerd met bacteriën en dan doorgegeven. Roemeens briefgeld kwam als slechtste uit de test. De Nijmeegse hoogleraar Andreas Voss vertelt op de site van universiteitsblad VOX dat het onderzoek in 2013 begon als profielwerkstuk van zijn zoon Timothy. Ze namen de prijs vannacht samen in ontvangst, Voss senior voor de gelegenheid in een dollar-pak.

De Italiaanse onderzoeker Silvano Gallus, ooit verbonden aan de Universiteit Maastricht, zorgde voor de andere ‘Nederlandse’ vermelding. Hij krijgt de prijs voor zijn onderzoek naar pizza’s en gezondheid. Het effect is klein, maar in Italië lijken ze gezonder dan in de rest van de wereld.

Andere prijzen gingen naar de vierkante drollen van wombats, temperatuurverschillen in de balzak (gemeten bij Franse postbodes) en de hoeveelheid speeksel van vijfjarige kinderen (een halve liter per dag).

Jeuk

Verder kreeg een groep wetenschappers de Ig Nobel Prijs voor de ‘vrede’ voor hun onderzoek naar het genoegen van krabben aan jeukende plekjes. Ook handig en goed voor de Ig Nobel Prijs voor de techniek: een ingenieur heeft een machine verzonnen die de luiers van baby’s kan verwisselen.