Zijn studentenhuizen huishoudens?

Geef studenten geen boete als zij met hun huisgenoten buiten zitten, zeggen studentenbonden. Voor studentenhuizen zouden dezelfde regels moeten gelden als voor gezinnen. Maar niet iedere gemeente handhaaft dezelfde definitie als de landelijke overheid. Het CDJA heeft vragen gesteld die het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven vanavond gaan beantwoorden.

foto Viktor van 't Klooster

Zolang de coronacrisis voortduurt, gelden er strenge regels, binnen en buitenshuis. Wie zich bijvoorbeeld met drie of meer personen op straat begeeft zonder anderhalve meter afstand te houden, krijgt een boete. Tenzij je samen een huishouden vormt. Want dan zit je thuis immers ook al dicht op elkaar, redeneert de overheid. Maar hoe zit het met studenten die samen in één huis of op dezelfde eenheid wonen? Zij worden niet als huishouden aangemerkt, hoewel ze vaak ook dicht op elkaar leven en zelfs keukens en badkamers delen.

Onduidelijkheid

En dat leidt tot verwarring. Vorige week kregen zeventien bewoners van studentencampus Uilenstede in Amstelveen een boete omdat zij samen buiten zaten. Ook voor de deur van een Utrechts complex werden groepjes ‘samenscholende’ studenten opgebroken door de politie. De politie heeft laten weten dat studenten ook binnenshuis afstand van elkaar moeten houden en desnoods maar ‘op hun kamer’ moeten gaan zitten.

De Utrechtse studentenvakbond VIDIUS en de Amsterdamse studentenunie ASVA vinden dat dit niet kan. Ook op Viktor van ’t Klooster, Bouwkundestudent aan de TU/e en voorzitter van CDJA Brabant, komt dit behoorlijk onrechtvaardig over. “Studenten krijgen boetes van 390 euro per persoon terwijl er steeds gecommuniceerd is dat er bij de coronamaatregelen een uitzondering geldt voor huishoudens. Ik vond het tijd om met het CDJA in actie te komen.”

Studentencomplex

CDJA Brabant heeft daarom een open brief verstuurd naar de colleges van B&W van de Brabantse studentensteden Tilburg, Breda, Den Bosch en Eindhoven. “We vragen om duidelijk te communiceren wat de regels zijn alvorens studenten een boete op te leggen die de helft van hun inkomen bedraagt. In welk opzicht verschilt een studentenhuis van een gezin? Daarnaast zou ik het ook bijzonder vinden wanneer binnenshuis andere maatregelen gelden dan bijvoorbeeld in de tuin van het studentencomplex. De brief wordt inmiddels in iedere Nederlandse studentenstad aan het college van B&W aangeboden.”

Zelf woont Van ‘t Klooster in een een Vestide-complex aan Hemelrijken in Eindhoven. “We zijn samen met zes bewoners en we hebben afgesproken geen vreemden in huis te laten en ons te gedragen als een huishoudunit.” Daar hoorde onlangs ook bij dat een traditie werd aangepast: “Het is gebruikelijk dat onze nieuwste huisgenoot voor ons een diner organiseert. Nu hebben we het thema aangepast aan corona-tijd: 'videocall' #skypechique. Dus boven tafel nette kleding en onder tafel een zwembroek en slippers” - zie de foto boven dit artikel die Viktor met een zelfontspanner maakte (hij staat rechtsachter op de foto).

Vanaf 17.00 u komen er hopelijk antwoorden tijdens de Corona Q&A van de Eindhovense gemeenteraad. Je kunt meekijken.