Burgerparticipatie 2.0: spiegel de gemeente je mening voor

Burgerparticipartie. Zou dat woord veel voorkomen op de to-do list van de gemiddelde student? Voor de gemeente Eindhoven is het wel belangrijk dat burgers hun ideeën delen met de gemeente. Vier masterstudenten van Industrial Design maakten daarvoor een installatie met de naam ‘Denk een Eindje mee’, opgebouwd rondom een grote spiegel. Cursor nam gisteren een kijkje bij de eerste test op het Stadhuisplein. Woensdag is de tweede testdag.

Een druilerige maandagmiddag is misschien niet de beste gelegenheid om buiten een installatie te testen voor burgerparticipatie. Toch zijn enkele nieuwsgierigen komen kijken. “We hebben in het eerste anderhalf uur toch al een handjevol mensen mogen begroeten”, zegt Tjeu van Bussel, een van de vier bedenkers van de installatie. 'Denk een Eindje mee' moet burgers stimuleren hun ideeën over bouwplannen in de gemeente te delen.

“Tot nu toe gebeurt dat vooral via inspraakavonden, die vaak als saai en ontoegankelijk worden ervaren”, vertelt Van Bussel. “Koffie, cake en samen naar een PowerPoint-presentatie kijken. Dat moet anders. De gemeente had aan de TU/e gevraagd of er groep studenten van Industrial Design eens zou willen kijken hoe dan wel. Wij hebben een installatie ontwikkeld waarmee we op de locatie van de bouwplannen in gesprek kunnen met inwoners, en waar ze hun wensen en behoeften kunnen delen.”

De installatie bestaat uit een grote interactieve spiegel, waarmee deelnemers op een speelse, abstracte manier kunnen uitdrukken hoe zij - in dit geval het Stadhuisplein - willen ervaren in de toekomst. Wie plaatsneemt op de rode stip voor de installatie merkt al direct de interactie: als je je lichaam beweegt van links naar rechts, van voor naar achter, of omhoog of omlaag heeft dat direct effect op de figuurtjes op de spiegel.

Je krijgt vragen voorgelegd. In mijn geval luiden die: 'Hoe hoop je dat het Stadhuisplein er in de toekomst uit zal zien?' en 'Hoe voel je je veilig op het Stadhuisplein?’. Vervolgens moet je dat proberen uit te beelden met je lichaam, waarbij je direct resultaat ziet in de spiegel. Een uitdaging die enige creativiteit en inbeeldingsvermogen vergt, maar toch ook vlot van de grond komt. Ik hoop dat het plein onbebouwd blijft en druk de blokjes op het scherm zo ver mogelijk naar beneden. Er zijn meerdere topics en deelnemers kunnen zelf kiezen hoe lang ze willen meedoen.

Na de testperiode gaan de studenten de resultaten evalueren. Van Bussel: “Dit is een mooie manier om op de locatie zelf met mensen in gesprek te gaan. In dit geval de gebruikers van dit plein. Er ligt hier bijvoorbeeld een skatepark. Die skaters hebben wellicht hele goede ideeën over de invulling van het plein, maar die zien we normaal niet zo snel op een inspraakavond verschijnen. Met onze installatie hopen we meer mensen te betrekken bij de invulling van de stad.”

De tool wordt niet autonoom: een begeleider blijft nodig. “Dat is ook wat we willen hiermee: het gebruiken als hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan. Het is geen spiegeltje aan de wand dat de vragen stelt”, zegt Van Bussel.

Wil je ook nog een kijkje nemen? Woensdagmiddag 9 december is de installatie nog te bewonderen tussen 13.00 en 17.00 uur.