Mondkapje. Foto | Shutterstock

Welke gevolgen heeft het coronavirus voor de TU/e?

Vorige week vrijdag maakte het College van Bestuur bekend dat stafleden en studenten van de TU/e tot 1 maart niet meer naar China of Hongkong mogen reizen. Voor deze bestemmingen wordt geen reisvergunning meer verleend en vergunningen die al verleend waren, worden ingetrokken. Op dat moment zaten nog tachtig TU/e'ers in China, waaronder zes studenten. Gistermiddag waren dat er nog 29. Alle studenten zijn inmiddels weer in Nederland.

foto Shutterstock

De wereldgezondheidsorganisatie WHO bestempelde de uitbraak van het coronavirus op donderdag 30 januari als een internationale noodtoestand en het College van Bestuur van de TU/e paste op basis daarvan het reisadvies aan voor studenten en medewerkers. Reizen naar China of Hongkong was niet meer toegestaan en als voorlopige einddatum voor dit verbod wordt 1 maart genoemd.

Ivo Jongsma, woordvoerder van de TU/e, is de afgelopen dagen druk bezig geweest om te achterhalen hoeveel studenten en medewerkers er op vrijdag in China aanwezig waren. "Dat leken er toen tachtig te zijn", aldus Jongsma, "waaronder zes studenten. Dat aantal was op dat moment echter al achterhaald, omdat veel van deze mensen druk doende waren het land te verlaten. In het meest actuele overzicht, dat van gistermiddag, staat de teller op 29 mensen die zich nog in China bevinden. Dat zijn allemaal medewerkers, alle studenten zijn terug."

Wuhan

Van de mensen die de afgelopen dagen retour zijn gekomen, komt volgens Jongsma niemand uit Wuhan, de miljoenenstad waar het virus voor het eerst ontdekt werd. "Twee promovendi zitten in Wuhan en zijn door het reisverbod genoodzaakt daar voorlopig te blijven", aldus Jongsma. "We staan met beiden in contact, ze maken het goed. Er zijn vijf medewerkers in China waarmee we nog geen contact hebben gekregen."

Los van de bovengenoemde groep zijn volgens Jongsma deze week zes nieuwe Chinese studenten gestart aan hun TU/e-opleiding. "Zij zijn er allemaal in geslaagd Nederland op tijd te bereiken." Of deze studenten momenteel in quarantaine zitten kan Jongsma niet in detail zeggen. Wel weet hij dat een substantieel deel van de recent teruggekeerde mensen in thuisquarantaine zit.

Actueel overzicht

Volgens de woordvoerder was het niet eenvoudig om een actueel overzicht te krijgen van welke TU/e'ers waar in China zaten. "Het overgrote deel van de medewerkers en studenten die er vorige week nog zaten, waren mensen met de Chinese nationaliteit, die in hun vrije tijd in China waren. Dit waarschijnlijk in verband met het Chinees Nieuwjaar dat op 25 januari was. We houden normaal gesproken niet bij waar onze medewerkers op vakantie gaan, noch houden we contact met ze tijdens vakanties. Dat zou uit oogpunt van privacy ook niet wenselijk zijn. Hetzelfde geldt voor studenten en gastonderzoekers. Om deze groep toch compleet in beeld te krijgen, en om te zien of mensen hulp nodig hebben, is er tot op groepsniveau uitvraag gedaan, en van daaruit contact gezocht met iedereen individueel."

Vrijdag werd al meegedeeld dat de TU/e qua repatriëring de lijn van het RIVM volgt. De universiteit zal studenten of medewerkers die voor extra kosten komen te staan als gevolg van repatriëring, tegemoet komen, voor zover de kosten niet gedekt worden door de Rijksoverheid en de EU. Wie na terugkomst uit China ervoor kiest om in quarantaine te blijven, mag rekenen op begrip van de universiteit qua werk en studie.

Jongsma kan op dit moment ook niet vertellen hoeveel medewerkers en studenten getroffen worden door het het uitreisverbod dat het College van Bestuur een week geleden instelde. Wel heeft hij momenteel een tiental mensen in beeld die een reis naar China gepland hadden in de komende maanden.