TU/e-student praat internationaal mee over duurzaamheid

TU/e-student Jelle Heijne buigt zich deze week, samen met andere jongeren van over de hele wereld, in Abu Dhabi over de energietransitie en kansen voor een duurzame toekomst. Hij is één van de veertig geselecteerden voor het eerste IRENA Youth Forum, onderdeel van de tiende zogeheten Assembly van IRENA. “Het betrekken van de jeugd bij belangrijke beslissingen gebeurt op dit moment veel te weinig.”

foto Jelle Heijne

Honderdvijftig landen, vertegenwoordigd in meer dan vijftienhonderd delegaties, zijn momenteel in Abu Dhabi bijeen voor de tiende ‘Assembly van IRENA’. Deze International Renewable Energy Agency is een internationaal kenniscentrum en samenwerkingsplatform dat landen ondersteunt in hun transitie naar duurzame energie, legt Heijne uit.

Onderdeel van het evenement is het eerste IRENA Youth Forum, bestaande uit veertig jongeren afkomstig uit vijfendertig landen. Deze veertig moeten the new generation of decision makers vertegenwoordigen, zoals de slogan van het forum luidt. Heijne: “Met dit forum wil IRENA jongeren betrekken bij belangrijke beslissingen op het gebied van duurzame energie. Het forum bestaat uit verschillende werkgroepen waarbinnen wordt nagedacht over oplossingen over onder andere technologische innovatie en beleid rondom hernieuwbare energie.” De uitkomsten van deze sessies worden gepresenteerd tijdens de overkoepelende Assembly.

Het leek de masterstudent Sustainable Energy Technology “de perfecte kans om mijn horizon te verbreden, en om te leren over politiek en beleid op het gebied van duurzame energie”. Hij werd gekozen na een selectieprocedure van twee rondes, waarin kandidaten onder meer werden beoordeeld op een essay en een digitaal interview. Ervaring met het onderwerp, technisch of maatschappelijk, was volgens Heijne een nadrukkelijke pre, evenals betrokkenheid bij projecten of initiatieven die duurzame energie stimuleren. Zelf is hij naast zijn studie onder meer actief bij studententeam InMotion, dat een volledig elektrische raceauto ontwikkelt.

Inspraak

Zelf ziet hij het voorkomen van de gevolgen van klimaatverandering als “een van de grootste uitdagingen voor de mensheid”. Het is vooral de jeugd die te maken krijgt met die gevolgen, “daarom moet de jeugd ook inspraak hebben en meedenken over oplossingen en beleid. Maar het betrekken van de jeugd bij belangrijke beslissingen gebeurt op dit moment veel te weinig”, vindt Heijne.

Het IRENA Youth Forum bestempelt hij als “een goede start, maar het is nog lang niet genoeg. Om échte betrokkenheid van de jeugd te krijgen, zullen er meer forums zoals dit moeten worden georganiseerd om jongeren een platform te geven om hun ideeën te uiten. Daarnaast moet er in het onderwijs meer aandacht worden besteed aan klimaatverandering. Hopelijk zal de jeugd steeds meer invloed krijgen op beleid dat gaat over hun toekomst”.

Heijne noemt het “geweldig om zoveel jongeren uit alle delen van de wereld te ontmoeten met dezelfde passie en ambitie als jij” en hoopt in Abu Dhabi vooral veel te leren van experts en wereldleiders op het gebied van duurzame energie. Onder hen zijn de minister voor klimaatverandering van de Verenigde Arabische Emiraten en de directeur-generaal van de Europese Unie.

Grote impact

Zelf hoopt de masterstudent vooral technische inzichten over innovatie van hernieuwbare energie in te brengen én straks concrete actiepunten mee terug te brengen naar Nederland. “Actiepunten om de energietransitie te versnellen en bewustzijn te creëren over de kritische situatie waar we in zitten als mensheid. Als elke vertegenwoordiger van het forum zijn of haar steentje bijdraagt in zijn of haar eigen land, kunnen we samen een grote impact maken.”

In Abu Dhabi is er intussen overigens ook nog wat tijd om de toerist uit te hangen, vertelt Heijne desgevraagd. “We zijn bijvoorbeeld met een groepje naar de Sheikh Zayed-moskee geweest. Dit is de op zeven na grootste moskee ter wereld en heeft onder andere het grootste tapijt en de grootste kroonluchter ter wereld.”