Calculus-veteraan viert tiende tentamen in rokkostuum

Calculus: een struikelblok voor velen, een onverwoestbaar blok aan het been voor sommigen. Eén van hen is vierdejaars bachelorstudent Daan Vijselaar, die gisteren in feestelijk rokkostuum een Calculus-jubileum vierde: hij maakte het tentamen voor de tiende keer.

Zijn stem is schor, deze morning after. Het was duidelijk een prima afterparty geweest in Hubble Community Café maandagavond, waar Vijselaar in het bestuur zit. Drie fusten gingen er in goed gezelschap - onder meer bestaand uit andere Calculus-klanten - doorheen.

Het was in oktober 2015 dat Vijselaar in Amsterdam zijn debuut op het Calculus-toneel maakte. Of Wiskunde 1 eigenlijk, zoals het vak aan de Universiteit van Amsterdam heet, waar hij destijds Natuur- en Sterrenkunde studeerde. “Dat is in principe hetzelfde als Calculus hier in Eindhoven.” Waar aan de TU/e een 5,0 voldoende is om het vak te kunnen afstrepen, moet in Amsterdam een half punt méér worden gepakt. Vijselaar kreeg het niet voor elkaar; na twee jaar verruilde hij de UvA voor de TU/e. “Dat vak was wel een van de redenen, ja.”

Zijn eerste Calculus-poging als TU/e-student Data Science leverde hem een 4,6 op. “Ik dacht: ‘de volgende keer gaat het wel lukken’ - maar blijkbaar niet.” Waar het keer op keer op misgaat? Vooruit, ook wel een beetje op inzet, erkent Vijselaar. “Ik heb een paar keer in de tentamenbanken gezeten terwijl ik totaal niks had gedaan; geen colleges gevolgd, niks. Tja, dan haal je een 2.”

Zet Vijselaar nu niet meteen weg als een luie donder: “Ik doe ook veel dingen náást mijn studie. Zo heb ik met een groep studenten studievereniging Pattern opgezet en ben ik nu bezig met mijn bestuursjaar bij Hubble. Mijn studie staat daardoor soms een beetje op een laag pitje”.

Of de universiteit na zoveel gefaalde tentamenpogingen niet aan de bel trekt? “Er is wel een regel dat als je je drie keer hebt ingeschreven en het vak nog steeds niet hebt gehaald, je dan een mailtje naar je studieadviseur moet sturen. Dat heb ik begin dit studiejaar ook gedaan. Daarna werd ik gewoon weer ingeschreven; ik hoefde mezelf niet te verantwoorden of zo.”

Website

Vijselaar is overigens zeker niet de enige Calculus-veteraan op de campus. “Ik ken zeker vier andere vierdejaars Data Science die daar gisteren ook weer zaten. Vanwege mijn twee eerdere pogingen aan de UvA sta ik nu op tien, maar zij zitten dus ook al op acht pogingen.” Ook ene Willem, die Vijselaar naar eigen zeggen niet kent, bouwde intussen een rijk Calculus-cv op. Alle reden voor vrienden om een website voor Willem op te tuigen, zoals vrienden van Vijselaar dat afgelopen najaar, supportive als ze zijn, voor hém deden.

De behoefte om zich met lotgenoten te verenigen, heeft Vijselaar trouwens niet. Sterker nog: “Ik hoop dat ik na deze poging úit de Calculus-veteranenclub kan stappen”. Het ging namelijk best goed gisteren, vertelt hij ogenschijnlijk oprecht. “Samen met iemand anders die voor de zoveelste keer Calculus-tentamen moest doen, heb ik de afgelopen tijd bijles gevolgd. Dat heeft enorm geholpen.”

Zijn tiende poging van maandag was dus absoluut een serieuze - al deed zijn feestelijke rokkostuum sommigen misschien anders vermoeden. “Iedereen zei: ‘het wordt je tiende keer, je moet in rokkostuum’. Ik dacht: ‘vooruit, ik doe het gewoon’.”

Uiterlijk 10 februari krijgen de Calculus-herkansers het resultaat van hun tentamen te horen. Vijselaar is hoopvol gestemd - en ziet zich daarin gesteund door een nipte meerderheid van stemmers die reageerden op Cursors Instagram-poll. De poll op Vijselaars eigen site was trouwens minder optimistisch: daar adviseert een meerderheid de student om vakcoördinator Emiel van Berkum om te kopen. Vijselaar kent Van Berkum niet echt, “als student heb je alleen contact met de docent die jou lesgeeft en eigenlijk zelfs nog meer met de tutoren”. Maar als hij dit keer slaagt en dat viert met - uiteraard - een nieuw feestje in Hubble, dan is Van Berkum meer dan welkom om mee te komen proosten.

Die zou de eventuele uitnodiging trouwens graag aannemen, ware het niet dat hij in februari zelf niet aan de TU/e is. “Dat vind ik wel jammer.” De vakcoördinator kan naar eigen zeggen wel lachen om de ontstane vrolijke reuring rond het Calculus-lustrum van Vijselaar. “ik zit niet zo in elkaar dat ik dat allemaal heel erg vind”.

'Niet ieders grootste hobby'

Van Berkum zegt de statistieken niet bij de hand te hebben, maar stelt wel dat Vijselaar zeker niet de enige student met een rijke Calculus-historie is. “Vaak zitten daar ook wel enkele niet heel serieuze pogingen tussen, hoor. En wiskunde is sowieso niet ieders grootste hobby.” Maar verder heeft hij vooral ook het idee dat niet alle studenten góed studeren. “Je moet er tijdens het kwartiel echt werk van maken, het vak nog een keer goed volgen, de achterliggende methodes proberen te snappen. Dan wordt niet ieder tentamen opeens weer iets heel nieuws - want eigenlijk wordt elke keer hetzelfde soort vragen gesteld, maar dan met een andere functie of andere getallen.”

Dat laatste kan de ervaren Vijselaar, gevraagd naar zijn ultieme tip voor anderen voor wie Calculus een struikelblok is, volmondig beamen: “Veel vragen komen elk jaar weer terug en zijn eigenlijk heel makkelijk. De laatste vraag is altijd een differentiaalvergelijking; eigenlijk is het een kwestie van een stappenplan volgen en invullen, en dan lukt het. Je moet het even doorhebben. En veel oefenen.” Vijselaar klinkt alsof hij het meent.