Steviger in je schoenen met nieuwe assertiviteitscursus

Duidelijker ‘nee’ zeggen, zelfverzekerder overkomen, steviger in je schoenen staan; studenten en medewerkers kunnen het vanaf volgende maand leren in een nieuwe assertiviteitscursus aan de TU/e. Er komen afzonderlijke cursussen voor beide groepen.

afbeelding Pantelis Katsis

Jarenlang gaf Lara Hofstra, hiertoe deels door eigen ervaring gemotiveerd, aan het Studentensportcentrum zelfverdedigingslessen voor vrouwen. “Ik dacht in eerste instantie dat het vooral zou gaan over fysieke veiligheid, over hoe te reageren wanneer je op straat bijvoorbeeld wordt lastiggevallen. Maar ik kwam er al gauw achter dat deelnemers negen van de tien keer niet kwamen voor hun fysíeke veiligheid, maar voor hun mentále weerbaarheid. Hoe leer ik mijn grenzen aangeven, leer ik ‘nee’ zeggen en daarbij krachtiger overkomen, met behulp van mijn stem, uitstraling en lichaamstaal?”

Bovendien, zo constateerde Hofstra, zijn het niet alleen vrouwen die worstelen met hun weerbaarheid. Of het nu gaat om situaties thuis, om het vragen van opslag aan je baas, of ‘nee’ zeggen tegen die ene collega die steeds om hulp vraagt (en jou zo met extra werk belast): “Ik hoor van genoeg mannen dat ze het ook moeilijk vinden om zelfverzekerd over te komen, en dat ze ook wel wat steviger in hun schoenen zouden willen staan.”

Soms spelen ook culturele factoren een rol: “Sommige internationals kunnen bijvoorbeeld maar moeilijk wennen aan de directheid van veel Nederlanders. Anderen vinden het moeilijk om om te gaan met de druk van hun ouders vanuit het buitenland.”

Voor de nieuwe training sloeg Hofstra de handen ineen met sportcentrumstagiaire Jasmijn Dagevos, die Toegepaste Psychologie studeert bij Fontys. De cursus voor studenten geven de twee samen; tijdens de sessies met medewerkers treedt Hofstra nadrukkelijker op de voorgrond.

Intieme band

Kennismaken, verhalen delen, situaties met elkaar oefenen; de cursus wordt volgens Hofstra langzaam opgebouwd. “Je krijgt in zo’n setting uiteindelijk toch best een intieme band met elkaar. En alles wat in de groep besproken wordt, blijft ook binnen de groep.” Ze benadrukt dat de cursus niet de plek is waar structurele problemen of specifieke issues van mensen met bijvoorbeeld hun collega, baas of de universiteit worden opgelost. “Wij zijn er voor jouw persoonlijke ontwikkeling en geven jóu de handvatten om zelf het gesprek aan te gaan wanneer iets niet goed loopt.”

Als cursusleider put Hofstra deels uit cursussen die ze zelf op dit vlak heeft gevolgd, deels uit persoonlijke ervaringen én haar jarenlange ervaring binnen het Studentensportcentrum. “Veel mensen kennen me en komen naar me toe met hun verhalen - soms voel ik me wel een beetje sociaal werker, ja. Ik wil mensen ook echt graag helpen, maar tegelijkertijd wil ik proberen om werk en privé wat meer uit elkaar te halen. Ik hoop dat deze training daarbij gaat helpen.”

Caring campus

Een caring campus - dat is waar de initiatiefnemers van de training, in contact met bijvoorbeeld de (student)psychologen en de life coaches van TINT, uiteindelijk vooral naar streven. Een campus met iets meer sociale controle en aandacht voor elkaar, vrij van taboes: “Gewoon even praten, samen een stukje lopen, je ei kwijt kunnen.”

Bovendien vraagt niet alles meteen om een intensief traject bij een psycholoog waarvoor veelal langere wachttijden zijn, stelt ze. “Natuurlijk zijn er binnen de TU/e ook mensen met heftigere problemen, maar de echte red flags vormen uiteindelijk maar een heel klein percentage.”

De groepstraining voor studenten start op 12 februari (op woensdagen van 18.30 tot 20.00 uur), de reeks voor medewerkers trapt af op 2 maart (op maandagen van 17.30 tot 19.00 uur). De trainingen, vooralsnog alleen in het Engels, vinden plaats in het Auditorium. Elke reeks bestaat uit vier sessies, eventueel gevolgd door een terugkomdag.

Per reeks is er plaats voor maximaal tien mensen. Deelname kost tien euro voor sportkaarthouders, anderen betalen twintig euro. Aanmelden kan via de website van het Studentensportcentrum (ook niet-sportkaarthouders kunnen zich aanmelden door te klikken op 'inloggen sportkaarthouder').

Naast de in dit artikel beschreven assertiviteitscursus biedt het sportcentrum ook wandelcoaching aan (onder de noemer 'Walk&Talk), gericht op mensen met bijvoorbeeld motivatieproblemen, somberheidsklachten of stress. Ook zijn er individuele assertiviteitstrainingen op de dinsdagen. Beide worden verzorgd door Jasmijn Dagevos. Voor vragen over de diverse trainingen en coaching mail naar Lara Hofstra.