Studenten proberen onleesbare handschriften uit te bannen met boekje

Lourens Touwen, bachelorstudent Technische Wiskunde, kwam er onlangs, kijkend naar een college Analysis van docent Georg Prokert, achter dat hij veel moeite had met het ontcijferen van diens handschrift op het krijtbord. Met zijn medestudent Tristan Trouwen grapte hij dat het een leuk idee zou zijn een boekje te maken om wiskundige symbolen mee te oefenen, zoals kleuters dat doen met de letters van het alfabet. Ondertussen zijn de eerste pagina’s ontworpen en is er een crowdfunding gestart om ‘From scribble to readable’ te publiceren.

foto Mock-up | Lourens Touwen en Tristan Trouwen

“Zo’n boekje zou handig (en grappig) zijn voor iedereen aan de TU/e die regelmatig zulke symbolen schrijft”, zegt Touwen. Met momenteel wat meer vrije tijd dan normaal besloten beide studenten een poging te wagen en het te gaan maken. “We stuurden een mail aan de heer Prokert, die berucht is om zijn moeilijke vakken als Analysis en Advanced Calculus én vanwege zijn onleesbare handschrift. Prokert, die beschikt over een goed gevoel voor humor, wilde ons project graag steunen.” Dat blijkt ook uit een video die hij opnam als steunbetuiging:

Dr. Prokert Endorses "From Scribble To Readable"

Touwen: “We zijn van start gegaan met wat concepten en een crowdfunding pagina om het boek uit te geven. We kozen voor Kickstarter omdat je daar als donateur pas hoeft te betalen als het inzameldoel is behaald. Het bedrag per boekje komt op 10 euro. Als je een paar studiegenoten laat meedoen is er een heuse deal te maken: 3 voor 25 euro."

Trouwen en Touwen laten er geen gras over groeien en hebben zelfs een promotiefilmpje gemaakt. In totaal moet er 750 euro worden opgehaald om het boek uit te kunnen geven. “Kickstarter accepteert alleen creditcards, niet ideaal voor studenten", bekent Touwen, "maar we hopen dat studenten zonder zo’n kaart hun ouders lief aan willen kijken.”

De eerste pagina’s zijn inmiddels ontworpen. Er moeten in totaal dertig tekens in het boekje worden opgenomen, mits er natuurlijk genoeg animo is voor het project. “Voor sommige tekens, zoals het Griekse teken voor ‘xi’ op de voorkant, bestaan meerdere manieren om ze te schrijven, maar wij kiezen voor de meest leesbare en mooiste variant”, zegt Touwen. Over welke dertig tekens erin moeten komen hebben ze al wel ideeën, maar ze staan ook open voor suggesties van donateurs. “Het boekje gaat je helpen de veelvoorkomende wiskundige symbolen goed te leren schrijven zodat ze leesbaar blijven.”

Op afstand ontcijferen

Is het nu met online college nog moeilijker om de wiskundige kriebels te ontcijferen? Daar moet Touwen even over nadenken: “Ze zijn nu minder klein, want je kunt inzoomen, maar daardoor ook iets minder scherp. Dus ik denk ongeveer hetzelfde. Maar zo thuis zonder afleiding ga je je er sneller aan storen.”

Kun je de docent daar dan niet gewoon op wijzen? Dat ligt blijkbaar toch wat genuanceerder. Touwen: “Ze zeggen wat ze opschrijven als ze iets opschrijven. Dus je voelt je eigenlijk een beetje schuldig als je het vraagt, want dat betekent dat je niet goed hebt opgelet. Soms vragen mensen het wel hoor. En de heer Prokert veegt dan wel eens schuldbewust de hele regel uit omdat hij het zelf eigenlijk ook onleesbaar vindt.”

Lourens Touwen en Tristan Trouwen namen een heus promotiefilmpje op om hun boek te promoten.

From Scribble To Readable - On Kickstarter Now!