Van de Tweede Kamer mag flexstuderen al in de wet

In je eigen tempo studeren en betalen per studiepunt? Dat is lekker flexibel, vindt de Tweede Kamer. De minister mag aan een wetsvoorstel gaan werken om ‘flexstuderen’ mogelijk te maken. Lilian Halsema, beleidsmedewerker Onderwijs, laat weten dat de TU/e vooralsnog niet gaat experimenteren met flexstuderen.

foto Shutterstock / Pikoso.kz

Het zou nogal een revolutie in het hoger onderwijs zijn als studenten niet langer per jaar collegegeld betalen, maar per studiepunt. Dit idee van VVD en PvdA werd aanvankelijk weggehoond, maar inmiddels niet meer. Sterker nog, een ruime meerderheid van de Tweede Kamer is zo enthousiast over het idee, dat de minister de uitkomst van een experiment met betalen-per-studiepunt niet hoeft af te wachten. Ze mag flexstuderen “zo snel als mogelijk wettelijk verankeren”.

Uitkomst

Dat staat in een motie van VVD en PvdA die deze week is aangenomen. Het idee is dat studenten niet altijd de mogelijkheid hebben om fulltime te studeren, bijvoorbeeld omdat ze mantelzorger zijn of omdat ze een eigen bedrijf hebben. Dan zou flexstuderen uitkomst kunnen bieden.

Niet iedereen ziet het zitten. GroenLinks, SP en PVV stemden tegen. Zij vrezen verkapte bezuinigingen en een ieder-voor-zich-samenleving, zoals een GroenLinks-Kamerlid het eerder verwoordde.

Pilot

Momenteel doen de Hogeschool Windesheim, Hogeschool Utrecht, Tilburg University, Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam mee aan de pilot voor flexstuderen. Er is veel belangstelling voor de volgende ronde van de proef. Twaalf nieuwe instellingen haken dan aan.

Daar zit de TU/e echter nog niet bij. Beleidsmedewerker Lilian Halsema zegt dat het verloop en de uitkomst van die pilot wel met veel belangstelling gevolgd zal worden. Halsema: "In een later stadium besluit de TU/e dan wellicht alsnog mee te gaan doen. Ondertussen wordt in onze studieprogramma's de flexibiliteit onder meer gestimuleerd via de BOOST-projecten."