EuroTechPostcoc2. Afbeelding | Bart van Overbeeke

TU/e leidt programma EuroTech voor postdocs

Een tijdelijke positie als postdoc vormt voor wetenschappers een cruciale stap in hun carrière. De TU/e leidt vanaf deze week een nieuw programma binnen de EuroTech Universities Alliance, waarbinnen de komende vijf jaar zeventig postdocs als EuroTech Marie Curie Fellows worden aangesteld. Twintig van hen komen voor twee jaar in dienst van de TU/e. De bedoeling is dat elke postdoc uit het EuroTechPostdoc2-programma enkele maanden doorbrengt bij één van de overige vijf partners van de EuroTech Alliance.

Het programma is de opvolger van het nog lopende eerste EuroTech-postdocprogramma, dat in 2017 van start ging. “We zetten een succesvolle formule voort”, vertelt programmamanager Ingrid Vliegen van TU/e Innovation Lab. “De EuroTech-alliantie is de afgelopen jaren uitgebreid van vier naar zes universiteiten, met École Polytechnique (L’X) uit Parijs en Israel Institute of Technology (Technion) uit Haifa; deze partners nemen nu ook deel aan EuroTechPostdoc2. Een tweede verschil is dat het nieuwe programma openstaat voor alle onderzoeksrichtingen, terwijl voor de eerste ronde vijf focusgebieden waren vastgesteld.”

Aan het budget van 12,7 miljoen euro wordt voor 5,1 miljoen bijgedragen door de Europese Unie, via het Marie Sklodowska-Curie Actions COFUND-programma. De rest betalen de universiteiten van EuroTech, waaronder behalve de genoemde instellingen ook Technical University of Denmark (DTU), École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) en Technical University of Munich (TUM) vallen. Vier van de partners fungeren daarbij als host, waar de onderzoekers in dienst komen; naast de TU/e zijn dat DTU, TUM en L’X.

Lees verder onder de video

EuroTechPostdoc2 - A postdoctoral fellowship programme of EuroTech Universities, co-funded by the EU

Net als bij het eerste EuroTech postdocprogramma zullen aan de TU/e in totaal twintig postdocs voor twee jaar worden aangesteld, verdeeld over twee indienrondes. De eerste ‘call’ start dit najaar en sluit in februari. De EuroTech Fellows krijgen een persoonlijk reisbudget voor congresbezoeken en studiereizen en zullen ook samenkomen tijdens speciale bootcamps waar ze hun vaardigheden kunnen bijspijkeren en elkaar beter kunnen leren kennen.

Voorwaarde voor de EuroTech Marie Curie Fellowships is dat de postdocs in de voorgaande drie jaar niet langer dan een jaar in het land hebben verbleven waar ze als fellow worden aangesteld. Volgens Vliegen is dat omdat de Europese Unie met de fellowships meer mobiliteit wil bevorderen. “Je mag dus niet aansluitend aan je promotie aan de TU/e ook in Eindhoven een EuroTech Fellow worden, maar het is wel mogelijk om voor de zogeheten ‘secondment’, waarvoor je in principe drie maanden doorbrengt bij één van de overige EuroTech partners, wél voor de TU/e te kiezen. Zo doe je waardevolle ervaring op in het buitenland en onderhoud je toch banden met de TU/e.”

"De ondersteuning vanuit de TU/e is geweldig"

Maria Pastrama is als Marie Curie Fellow aangesteld binnen het eerste EuroTech postdocprogramma en nam woensdag (24 juni) deel aan een paneldiscussie ter gelegenheid van de online aftrap van het nieuwe programma. De Roemeense, die in Wenen studeerde en vervolgens postdoc was in Leuven, werkte al als postdoc in de groep Orthopaedic Biomechanics van TU/e-faculteit Biomedische Technologie toen ze hoorde van de EuroTech Fellowships.

Ze houdt zich bezig met kraakbeenmechanica en tissue engineering, vertelt Pastrama. “Ik ben mijn EuroTech Fellowship in januari van dit jaar begonnen met een training waarin in cellen heb leren kweken. Daarmee was ik op tijd klaar voor mijn ‘secondment’ in Lausanne, die op 15 maart van start zou gaan.” Precies op dat moment kwam de coronacrisis echter tussenbeide. “Ik heb mijn reis naar Zwitserland afgelast op de dag dat ik zou vertrekken; ik zou afgelopen week weer teruggekomen zijn naar Eindhoven.” Gelukkig kon ze haar bezoek aan Lausanne uitstellen tot september, wanneer ze hopelijk weer zonder beperkingen naar Zwitserland kan reizen.

Pastrama is dus nog maar kort EuroTech Fellow, en ook nog eens in een bijzondere periode. Toch is ze uitgesproken positief over het programma en de ondersteuning vanuit de TU/e. “Ik had de overige TU/e-fellows uit mijn cohort al tweemaal ontmoet voor de lockdown en ik ben begin maart nog naar Kopenhagen geweest om de fellows van de andere universiteiten te leren kennen, vlak voordat de grenzen dicht gingen. De ondersteuning die ik op alle vlakken krijg vanuit de TU/e is geweldig; deze universiteit heeft dat volgens mij het best voor elkaar van alle partners.”