Eindhoven Airport en TU/e intensiveren samenwerking

Eindhoven Airport en de TU/e gaan samen meer onderzoeksprojecten doen rond de luchthaven. Dit niet alleen in de vorm van studentenprojecten, maar ook samen met industriële bedrijven uit de regio. De thema’s zijn verbetering van capaciteit en kwaliteit, duurzaamheid en mobiliteit rond de luchthaven. Gisteren, dinsdag 3 maart, tekenden TU/e-collegevoorzitter Robert-Jan Smits en Airport-directeur Roel Hellemons hiervoor een intentieovereenkomst.

foto Christ Clijsen

De projecten bieden de luchthaven de kans om met innovaties verbeteringen tot stand te brengen voor haar klanten en de omgeving. TU/e-voorzitter Robert-Jan Smits: “De projecten sluiten uitstekend aan op enkele van de sterktepunten van de TU/e: het challenge based learning, waarin studenten leren door te werken aan real-world problems. En ze sluiten aan op onze samenwerking met de industrie. Deze overeenkomst onderstreept de rol van de universiteit in de regio.”

De projecten beginnen in principe dan ook als een challenge voor studententeams. De universiteit en de luchthaven willen elk jaar minstens één project starten binnen elk thema. Bij een veelbelovend resultaat volgt er een afstudeerproject om een proof of concept te maken. Als dit bevalt, dan wordt er een bedrijf uit de regio bij gezocht om prototype te ontwikkelen, in samenwerking met een PDEng-student van de TU/e. De universiteit en de luchthaven willen in de projecten zoveel mogelijk de verbinding leggen met andere partijen in Brainport. Om oplossingen uit te proberen, komt er een ‘Living Lab’ op de luchthaven, dat eind 2020 wordt opgeleverd.

Kunstmatige intelligentie

Het afgelopen jaar werkten de twee partijen al samen, onder meer in een studentenproject om de doorstroming van passagiers bij de security te verbeteren, met goede resultaten. Ook andere punten in de logistiek van de luchthaven zullen studenten nu onder de loep gaan nemen, waarbij onder meer met kunstmatige intelligentie naar verbeteringen gezocht zal gaan worden.

De soms hardnekkige mist behoort eveneens tot de uitdagingen waarvoor een oplossing gezocht wordt. Qua duurzaamheid hebben de partners de pijlen gericht op een afname van afval, meer recycling en minder energieverbruik. Op het gebied van mobiliteit willen ze de bereikbaarheid en verkeersdruk rond de luchthaven verbeteren - dit onder meer door te bekijken hoe bestaande en nieuwe duurzame transportoplossingen gecombineerd kunnen worden.

Om wetenschappelijke kennis te helpen ontwikkelen, biedt de luchthaven aan studenten en onderzoekers middels het Living Lab een inspirerende plek om rond de verschillende thema’s onderzoek te komen doen. Luchthavendirecteur Roel Hellemons: “Wij zien de luchthaven als een ideale test-locatie voor nieuwe oplossingen op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit en kwaliteit. We verwachten dat de TU/e-studenten met geheel nieuwe, verfrissende en voor ons relevante voorstellen zullen komen.”