Rector Baaijens beantwoordt vragen internationals

Rector Frank Baaijens beantwoordde deze ochtend in een radiogesprek op Radio 4 Brainport vragen van enkele internationale studenten van de TU/e, waaronder die van bachelorstudente en Cursor-columniste Limi Kalapurackal. Ze gingen vanzelfsprekend over de impact van het coronavirus en de gevolgen daarvan voor de voortgang van het onderwijs en onderzoek aan de TU/e. En over de situatie voor internationale studenten. Baaijens riep bachelor- en masterstudenten op om voorlopig nog in Nederland te blijven.

Het interview, dat 25 minuten in beslag neemt en is opgenomen in het Engels, is terug te luisteren als podcast, en bevat voor internationale én voor Nederlandse studenten en promovendi interessante informatie. Zo zegt de rector dat op dit moment hard gewerkt wordt om zoveel mogelijk van het onderwijs online te krijgen, maar dat dit niet voor alle onderdelen zal lukken. Voor de onderdelen waar studenten ook experimenteel werk voor moeten verrichten in de laboratoria, biedt online geen uitkomst, aldus Baaijens. “Dat moeten we accepteren en hier zullen we nog iets anders voor moeten bedenken.”

Op de vraag van Andy Baroja, een Spaanse eerstejaars student Bouwkunde, of studenten er toch goed aan doen om in te gaan op verzoeken van thuis om terug te keren en daar mee te gaan helpen, zei Baaijens: “Ik begrijp dit soort verzoeken heel goed en voor exchange studenten lijkt me dat ook het beste. Maar voor de studenten die hier nu een bachelor of master volgen, lijkt het me toch beter om hier te blijven. In het thuisland zou nog een deel van het onderwijs online te volgen zijn, maar er zijn ook onderdelen waarvoor je in kleine groepjes moet samenwerken, en dat is niet altijd mogelijk.”

Hij adviseert studenten om te onderzoeken of daar off campus mogelijkheden voor zijn. “Dan kun je in een klein groepje, denk aan drie tot vier personen, toch samenkomen. Van de regering mag dat op dit moment ook nog steeds, er is nog geen sprake van een volledige lock-down zoals bijvoorbeeld in Italië of Frankrijk. Daarbij moet je natuurlijk wel alle voorgeschreven hygiënemaatregelen in acht nemen.”

Op de vraag van Limi Kalapurackal, derdejaars student Scheikundige Technologie uit Oostenrijk en columniste bij Cursor, of de TU/e voor internationals nog meer kan betekenen, moet Baaijens het antwoord nog schuldig blijven. Volgens hem wordt daar zeer zeker naar gekeken, maar zijn de mogelijkheden beperkt. Wel riep hij studenten op om onderling met elkaar in contact te blijven, zowel online als fysiek in kleine groepjes. “Dat doe ik zelf nu ook met mijn familie en vrienden”, zei Baaijens. “Maar ook daarvoor geldt, doe het met inachtneming van alle maatregelen.”

Op de vraag of deze crisis en het afsluiten van de TU/e nog gevolgen gaat hebben voor het handhaven van het bindend studieadvies, kon hij nog geen definitief antwoord geven. “Daar gaat morgen, donderdag 18 maart, op landelijk niveau over gesproken worden binnen koepelorganisatie VSNU.”