Wie sport waar en wanneer?

Alle verenigingen die buiten sporten, hebben moeten aangeven hoe zij denken op een verantwoorde manier trainingen te kunnen verzorgen in deze coronatijd. De Eindhovense studentensportkoepel ESSF hoopt deze week die protocollen goedgekeurd terug te kunnen sturen naar de aanvragers. De dertien verenigingen die normaliter binnen sporten, kunnen later een plan indienen om buiten aan de slag te gaan.

Inschrijflijsten, thuis omkleden, snel wisselen, geen derde helft in de kantine, en ook niet helpen met opruimen. Dit zijn voorbeelden van maatregelen die studentensportverenigingen treffen om in het huidige coronatijdperk verantwoord te sporten. Van meer dan de helft van de buitensportverenigingen die gevraagd zijn een plan in te dienen, heeft ESSF dinsdag al antwoord gehad, zegt voorzitter Christiaan Goossens.

Dat betekent niet dat ze per ommegaande goedgekeurd zijn. Goossens legt uit: “De protocollen moeten voldoen aan de laatste richtlijnen van het RIVM en ook aan adequaat onderzoek. Daarvoor is bijvoorbeeld ook contact met TU/e-hoogleraar Bert Blocken, die onderzoek doet naar virusverspreiding bij sporten die met wind te maken hebben. Wij beslissen in overleg met het Studentensportcentrum en met TU/e’s corona-crisisteam.”

Maatwerk

Voor alle verenigingen moet er een plan op maat komen. Wie traint wanneer waar? Hoeveel ruimte er nu nodig is, verschilt per vereniging. De ESSF-voorzitter geeft wat voorbeelden: “De boogschieters bij Da Vinci staan stil en dan is anderhalve meter waarschijnlijk genoeg. Zij moeten een plan schrijven voor de manier waarop de spelers wisselen. Als je een beetje loopt, zoals bij golf, heb je iets meer afstand nodig. Dan moet je gaan rekenen hoeveel studenten je tegelijk kunt laten spelen. En als er gerend wordt, zoals door de hockeyers van Don Quishoot, is er nog meer afstand nodig.”

De verenigingen die buiten de campus trainen, zoals Asterix op de atletiekbaan aan De Hondsheuvels en Squadra op wielerbaan OpNoord in Woensel, moeten opschrijven aan welke maatregelen zij zich daar houden. “Als dat past bij onze eisen, is dat natuurlijk goed. Maar we willen het wel weten.”

Buitenjudo

Zodra de buitensporten in een schema zitten, gaat de ESSF kijken waar de binnensporten vervangende activiteiten kunnen doen, zegt Goossens. Hiervoor is intensieve samenwerking met de gemeente Eindhoven opgezet. “Het knelpunt zit ‘m in het vinden van ruimte. We kijken of we terecht kunnen in parken of naast de Karpendonkse Plas. De gemeente ziet ook het belang van bewegen in en denkt zeker goed mee. Wij geven door waar en wanneer onze verengingen naar een park gaan, zodat de boa’s ervan op de hoogte zijn. Je mag zonder toestemming geen sport uitoefenen in verenigingsverband en wij waarschuwen verenigingen wel om zich aan een goedgekeurd schema te houden.”

Nuttig

Voorzitter Goossens heeft het deze dagen erg druk, hij maakt 24 uur per week met zijn part time bestuurstaak, maar geniet er ook wel van. “Nu wordt zichtbaar waarvoor ESSF belangrijk is. Achter de schermen gebeurt zóveel. Het is allemaal veel ingewikkelder dan de meeste studenten denken.”

Meer afstand betekent meer ruimte, betekent meer tijd, betekent langere dagen. Bij elke oplossing komt wel weer een vervolgvraag. “Veel verenigingen hebben bijvoorbeeld afzetlint en pionnen nodig. Die zijn er niet genoeg. Materiaal van het SSC mag bovendien alleen aangeraakt worden door trainers van SSC, met uitzondering van ballen natuurlijk. Ik raad aan om voor eigen spullen te zorgen.”

ESSF geeft elke vereniging zo snel mogelijk feedback op het ingediende plan. De goedkeuring volgt als de SSC-verenigingsmanagers en de verenigingsverantwoordelijke van ESSF het daarover eens zijn. Goossens, die tevens bezig is met het eindproject van zijn bachelor Software Engineering, zal blij zijn als hij straks iedereen weer kan zien rondrennen. “Sportactiviteiten in coronatijd zijn anders dan anders. Iedereen moet een beetje inleveren. Je krijgt ervoor terug dat je mag sporten. Ik denk wel dat studenten dat snappen. Ik zie vooral begrip en medewerking bij iedereen. We moeten niet klagen, maar doen wat we kunnen.”

Woensdagmiddag tussen 14.30 en 17.30 uur vertellen Christaan Goossens en Randor Bongers op TU/e Community Radio over de stand van zaken van het sporten op de campus.