GLOW weer over de TU/e-campus in 2021

Dit jaar is GLOW in fysieke vorm geannuleerd, maar er worden al weer plannen gemaakt voor het lichtfestival van volgend jaar. Dan loopt de route weer over het TU/e-terrein, wat altijd in een lustrumjaar van de TU/e gebeurt. De exacte route over de campus is nog niet bekend, maar studententeam IGNITE is al druk bezig met de voorbereidingen voor een lichtinstallatie voor volgend jaar.

Wat die concepten inhouden, willen de teamleden nog niet prijsgeven. “Maar we kunnen wel vast wat kernwoorden noemen”, zegt secretaris van IGNITE Lynn Visser. “Immersive art. Dat wil zeggen dat je opgaat in je omgeving. Interactiviteit met de installatie. We willen dat mensen zich erin kunnen verliezen. Collaboration: we willen dat onze installatie mensen aanzet samen te werken, iets gemeenschappelijk te laten doen. En dat moet meer zijn dan op een paar knopjes drukken.”

Studententeam IGNITE is ooit begonnen als commissie van studieverenigingen Lucid en CHEOPS, en stond op GLOW met de installaties Loop en Hypar. IGNITE vindt het erg jammer dat GLOW 2020 niet doorgaat, zeker gezien het succes van Hypar in 2019. Maar ze zijn nu druk bezig met een brainstorm voor 2021. “We zitten nu in een battle of concepts, een soort afvalrace waarbij we zijn begonnen met tien mogelijke concepten”, zegt teammanager Tim de Jong. “Ondertussen zijn er nog zeven over die we verder uitwerken. In januari organiseren we een mid-term event waarbij we publiek uitnodigen om feedback te geven op de laatste twee of drie concepten.”

Communiceren met licht

In september 2020 heeft de tweede generatie van team IGNITE zich gevormd. “We zijn nu met tien personen”, vertelt De Jong. Het is een multidisciplinair studententeam met als doel onderzoeken hoe lichttechnologie kan worden ingezet om betrokkenheid in groepen te realiseren. Daarvoor maken ze interactieve lichtinstallaties die voor vermaak zorgen op grote evenementen. “Licht is een van de meest waardevolle manieren om te communiceren. Het vertelt je of het dag of nacht is. Als je een koelere kleur licht ziet, ervaar je een ruimte ook kouder. Licht beïnvloedt je waarneming. Dat willen we gebruiken om tot engagement te komen. GLOW is voor ons niet alleen een mooie showcase, maar ook een kans om onze installatie te testen met een groot publiek”, zegt Visser.

Coronaproof installatie

Moet er ook rekening gehouden worden met corona als spelbreker in 2021? “Niemand weet natuurlijk hoe de situatie dan is”, zegt De Jong. “Maar we houden een ‘anderhalvemeterconcept' wel in ons achterhoofd bij het ontwerpen. Liever dat dan iets online doen. Als we in januari het uiteindelijke concept rond hebben, hopen we ook meer nieuwe leden aan te trekken, zo’n twintig ongeveer. We hebben dan vooral veel elektronische circuitbouwers nodig om de installatie te helpen bouwen. Maar studenten die nu al enthousiast zijn, kunnen IGNITE ook gewoon al mailen.”

GLOW 2020

7 tot 14 november 2020 had het zo ver moeten zijn: GLOW 2020 door de Eindhovense binnenstad en nabije omgeving daarvan. Helaas is dit door corona niet mogelijk. Er is wel een alternatieve manier gevonden voor het lichtfestival in deze donkere dagen: de GLOW Dots. Daarbij wordt iedereen uitgenodigd een dot (lichtgevend doosje) met een wens of spreuk te maken en dat voor het raam te hangen. In de praktijk doen vooral scholen hieraan mee, aangezien zij knutselpakketten hebben toegestuurd gekregen, al kun je zelf ook een gratis pakket ophalen bij de Eindhovenshopper.

Ook was afgelopen week een blauwe gloed over de stad te zien, evenals rode ballonnen die overal hangen, en die licht geven. Aangenomen wordt dat dit met GLOW te maken heeft, maar de organisatie heeft hierover nog niks naar buiten gebracht.

GLOW 2021 vindt plaats van 6 tot en met 13 november 2021.

Update: Op donderdagavond 12 november heeft de organisatie van GLOW heel Eindhoven in een grote blauwe gloed gezet, als teken van hoop. Lees het artikel hierover in het ED of bekijk de livestream terug.