CvB gaat dialoog aan met University Rebellion

Robert-Jan Smits, collegevoorzitter van de TU/e, luisterde vanmiddag naar de actiegroep University Rebellion Eindhoven. Zij hadden hem uitgenodigd hun manifest te ontvangen, waarin zij eisen dat de TU/e snel CO2-neutraal wordt en haar banden met fossiele industrie verbreekt. Op twaalf universiteiten is vandaag aandacht gevraagd voor klimaatverandering.

Actievoerder en TU/e-masterstudent Bram Boer las op de trap van MetaForum een samenvatting van het manifest voor. “Het is een plicht van universiteiten om te onderwijzen over ecologie en de klimaatcrisis en wat de gevolgen zijn wanneer er niet nú iets verandert. Wij eisen dat de campus in 2025 CO2-neutraal is en wij eisen dat de TU/e de banden met Shell en andere oliebedrijven stopt.”

In zijn weerwoord wijst de collegebestuurder erop dat de TU/e al een enorme bijdrage levert aan de energietransitie. “Ik ben trots op de studententeams en start-ups als CASA, CORE, Lightyear en nog meer die zich bezighouden met de vermindering van de klimaatcrisis. De TU/e doet grote investeringen door instituten als het Eindhoven Institute for Renewable Energy Systems (EIRES) op te richten.”

Eerder deze week had Boer gedreigd met acties en vanmiddag eindigde hij zijn toespraak met “If you do not act, we will make you act”. Smits reageerde tamelijk laconiek “Ik zie je eisen liever als verzoeken en ik ben zeker bereid om de dialoog aan te gaan. Laten we snel een afspraak maken. Ik wil dit manifest vooraf grondig lezen.”

Japie

Tussen de bezoekers staat op een gekrijt kruisje Vera Crommetuijn. Ze is bestuurslid van Japie en afgevaardigd namens die studievereniging van Chemical Engineering and Chemistry. “Ik kwam uit nieuwsgierigheid kijken naar dit statement, maar achteraf vraag ik me af of University Rebellion wel serieus heeft onderzocht wat de TU/e al doet op dit vlak. Ik weet dat bij onze faculteit veel vakgroepen bezig zijn met de toekomst en verduurzaming. Grootschalige impact heeft gewoon veel tijd nodig.”

Napraten

Smits neemt na de manifestatie nog even de tijd voor een gesprek met Boer. Er ontstaat al snel een - rustige - discussie over het wel of niet samenwerken met bedrijven als Shell. “Smits: “We willen niemand uitsluiten in de energietransitie. Als Shell ons vraagt om een bijdrage om de omslag naar duurzame energie te maken, dan willen we dat toch niet weigeren?” Waarop Boer vraagt of een universiteit mag samenwerken met een bedrijf dat zich voor tien procent van de goede kant laat zien en voor negentig procent doorgaat met vernietigen van het milieu. Voorlopig blijft Smits erbij: “We moeten naar de lange termijn kijken en iedereen helpen om de switch te maken.”

Greenwashing

Boer noemt de projecten die Smits aanhaalde “paradepaardjes”, “goed voor greenwashing”. Als de TU/e al CO2-vrij was geweest, hadden we dat al lang gehoord, denkt hij. “We missen de transparantie.” Welke acties University Rebellion Eindhoven voor ogen heeft wanneer blijkt dat er niets verandert naar aanleiding van de eisen, laat hij nu nog in het midden. “We kijken eerst hoe snel de afspraak voor een gesprek met het CvB is. Woordvoerder Jongsma beloofde vóór de Kerst, maar ik verwacht die toch binnen enkele weken. En anders gaan we geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheid gebruiken.”