University Rebellion eist snel duurzame actie van bestuur

De actiegroep University Rebellion Eindhoven, die op dit moment uit enkele tientallen studenten bestaat, eist dat de TU/e in haar onderwijs, onderzoek en beleid veel meer aandacht gaat besteden aan de desastreuze effecten van de klimaatverandering en aan de manieren waarop de universiteit daaraan een bijdrage levert. Donderdag 19 november zal de groep aan collegevoorzitter Robert-Jan Smits een manifest met eisen overhandigen. Als dat niet snel leidt tot een koerswijziging, gaat de groep over tot actievoeren. “En dat zeker binnen een maand na de overhandiging”, zegt masterstudent en actiegroeplid Bram Boer.

foto Alexandros Michailidis / Shutterstock

Op dit moment is University Rebellion Eindhoven in opbouw, zeggen Bram Boer, masterstudent Sustainable Energy Technology (SET), en medegroepslid Elsa van Dam, derdejaars bachelor bij Industrial Design. “Maar de groepsgrootte is niet waar het nu om gaat”, aldus Boer, “veel belangrijker is de boodschap die we uitdragen en die we deze week gaan overhandigen aan ons College van Bestuur. Die boodschap is duidelijk: er is aan onze universiteit nagenoeg geen aandacht voor de vreselijke gevolgen die de wereldwijde klimaatverandering nu al heeft voor de aarde, en voor wat er in de toekomst nog gaat volgen als we het niet direct aanpakken. Het CvB moet snel beslissen daar beleid op te gaan maken, want dat is wat we eisen in dit manifest.”

University Rebellion Eindhoven is een afsplitsing van de nationale actiegroep Extinction Rebellion Nederland, waarvan de leden regelmatig actievoeren door heel Nederland en die weer onderdeel is van de internationale beweging. Aan veel andere Nederlandse universiteiten zijn inmiddels vergelijkbare takken gestart, staat te lezen op de site van het overkoepelende University Rebellion. Daar staat ook dat het manifest donderdag zal blootleggen wat het aandeel van de universiteiten is aan ‘ons kapotte systeem’. Het stuk biedt daarnaast ‘een theoretisch kader om universiteiten te dwingen de noodzakelijke maatregelen te nemen’.

Impact

Donderdag worden op meerdere universiteiten manifesten overhandigd, zeggen Boer en Van Dam. Welke noodzakelijke maatregelen genoemd worden in dat elf pagina’s tellende document, daar willen ze nu nog niets over kwijt. “Het wordt het startpunt van onze actie aan de TU/e”, zegt Boer. “De impact die ons manifest zal hebben, bewaren we voor dat moment.”

ID-bachelor Van Dam, die hierover onlangs werd geïnterviewd door UNID, het online magazine van studievereniging Lucid, wil er wel aan toevoegen dat in het manifest onder meer te lezen zal zijn hoe het zover is gekomen met de verontreiniging van het klimaat en wat hiervan nu de gevolgen zijn. Van Dam: “Als ik hierover praat met medestudenten en docenten, merk ik dat de meesten geen idee hebben hoe urgent de situatie is, en dat ingrijpen acuut nodig is.” Boer noemt dat een vorm van cognitieve dissonantie: “Wat we aansnijden, is een complex probleem. Mensen voelen wel dat zaken snel moeten veranderen, maar dat is een dreigende gedachte die ze eigenlijk liever niet willen toelaten. Dat staat echte verandering op dit moment enorm in de weg.”

Voor MetaForum

De uitreiking van het manifest vindt donderdag 19 november om 13.00 uur plaats voor de ingang van TU/e-gebouw MetaForum. Volgens Boer en Van Dam is er tijdens deze gebeurtenis ook “een theatrale actie” gepland. Collegevoorzitter Robert-Jan Smits neemt namens het CvB het manifest in ontvangst. Op dit moment wil het CvB nog niet op de aanstaande overhandiging reageren, omdat volgens bestuurswoordvoerder Ivo Jongsma het College het stuk eerst wil kunnen lezen voordat men er een inhoudelijke reactie op kan geven.

Boer zegt een snelle reactie én actie te verwachten van het bestuur. “Anders gaan we snel over tot actievoeren, onder meer op de campus. Dat kan al in minder dan een maand tijd. Want de tijd dringt.”