Vitality Week breekt de sleur van thuiswerken

Twee enthousiaste deelnemers aan de Vitality Week laten zien hoe de activiteiten helpen om het vele thuiswerken wat te doorbreken. Helaas alsnog wel binnen, want alles is online, maar daar hebben zowel masterstudent Ali Sanaei als beleidsmedewerker en informatieanalist Rianne van Eerd een creatieve oplossing voor. En dat iedereen mee kan doen, moge duidelijk zijn: "De oefeningen voor pols of ademhaling kan je gewoon even tussendoor doen, daar hoef je niet eens je sportkleren voor aan te trekken.”

foto Fizkes / Shutterstock

Masterstudent Data Science Ali Sanaei uit Iran liet er geen gras over groeien: hij schreef zich in voor maar liefst negen activiteiten. “Ik vind het leuk om aan zo’n programma mee te doen en denk dat het je kennis vergroot over (mentale) gezondheid, een belangrijk topic. Zeker in deze rare tijd. Neem nu de ‘goal setting’ workshop. Daarin kwam aan bod hoe je doelen stelt, hoe je doorpakt en welke uitdagingen je daarbij tegenkomt. Dat is niet alleen nuttig in je studie, maar ook in de rest van je leven.”

Vanuit professioneel opzicht was ‘data enabled running’ interessant voor Sanaei. “Ik studeer Data Science, dus dit past daar goed bij. Data kan ons helpen bij onze (sport)activiteiten, bijvoorbeeld als we een sportwatch gebruiken. Maar privacy en bescherming van die data is daarbij ook heel belangrijk. Als iemand bij die data kan, kan die toegang hebben tot je locatie, bijvoorbeeld.” Naast theoretische workshops, stonden er ook fysieke activiteiten op zijn lijstje, zoals ‘synergy hiit’. Daarbij kwam helaas een kink in de kabel: “We kregen de verkeerde link en er waren een hoop mensen die samen in de vergadering aan het wachten waren zonder docent. Dat was wel jammer.”

Nieuw in Nederland

“Mijn studie op deze manier starten in tijden van corona (Sanaei is dit collegejaar begonnen, red.), is niet prettig. Ik ken nog niet veel andere studenten. We hebben een groepchat om de lesstof te bespreken, maar het is moeilijk om mensen beter te leren kennen. En de communicatie tussen studenten en docenten is ook lastiger geworden, wat het leerproces weer bemoeilijkt.” Toch gaat Sanaei niet bij de pakken neerzitten. “Ik probeer altijd dingen te vinden buiten mijn studie die mij energie geven. Ik spendeer graag tijd buiten, bijvoorbeeld door hard te lopen of te fietsen. Zeker in deze rare situatie is dat extra belangrijk. We zitten anders van ’s ochtends tot ’s avonds binnen. Dat kan echt zwaar worden en tot depressie leiden. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk mee te doen aan activiteiten die op de campus worden gehouden of buiten zijn. Studievereniging GEWIS organiseert bijvoorbeeld regelmatig nog lunchlezingen. Die zijn hybride, waarbij een beperkt aantal mensen op de campus de lezing mag bijwonen. Vandaag ben ik bij die laatste groep”, vertelt hij.

Op de mountainbike

Rianne van Eerd, beleidsmedewerker bij General Affairs en informatieanalist bij Business Intelligence, is enthousiast over de Vitality Week. “Ik heb vooraf veel reclame gemaakt voor deze week bij mijn collega’s, tijdens de weekstart die we hebben bijvoorbeeld. Naar mijn idee is het gewoon heel belangrijk dat je je werk afwisselt met andere activiteiten. Persoonlijk doe ik die het liefste buiten, maar nu zijn we met de Vitality Week gebonden aan online activiteiten en zit je binnen. Daarom pak ik straks alsnog mijn mountainbike.”

Van Eerd heeft zich ingeschreven voor ‘yoga’, ‘beyond breath’, ‘synergy hiit’ en ‘sleep well, feel fit’. De yoga was de openingsactiviteit van deze week. “Daar ben ik nog een beginner in en moet ik nog wat meer mee oefenen. Maar de oefeningen die erin zaten, waren vooral erg nuttig voor mensen met een kantoorbaan. Zo waren er bijvoorbeeld veel oefeningen voor de pols. Je moest op je matje zitten, leunend op je knieën en handen. Dan moest je je handen naar buiten draaien, en daarna je hand naar binnen duwen en op de rug van de hand leunen. En er was een oefening waarbij je de handen wijd open en weer dicht moest doen, om en om. Daar kreeg je wel verzuring van. Zulke oefeningen verwacht je misschien niet bij yoga, maar ze waren goed toegespitst op de werksituatie van mensen.”

Geen sportkleding nodig

Van de workshop 'beyond breath', had Van Eerd iets anders verwacht: het was meer theoretisch dan praktisch. “Ik had meer ademhalingsoefeningen verwacht. Dat is wellicht een verbeterpunt nog. Maar deze workshops zorgen er sowieso voor dat je fysiek even met wat anders bezig bent. En de oefeningen voor pols of ademhaling kan je gewoon even tussendoor doen, daar hoef je niet eens je sportkleren voor aan te trekken.”

Donderdagavond staat er nog een slaapworkshop op het programma. “Niet iedereen is zich bewust dat je van slapen ook fit wordt. Als je actief bent, heb je ook slaap nodig om de volgende dag wederom actief te kunnen worden. Dus ja inderdaad, mijn acht uur slaap zijn wel heilig voor mij.”