Render vanuit Keyshot. Afbeelding | TU/ecomotive

Recyclesnufjes van Luca online onthuld

Luca is af. Studententeam TU/ecomotive’s nieuwe milieubewuste auto, grotendeels gemaakt van afval, wordt 8 oktober gepresenteerd - vanwege de coronapandemie online en enkele maanden later dan gepland. Die vertraging heeft er wel voor gezorgd dat het interieur van de sportieve elektrische tweezitter nog meer recyclesnufjes bevat dan het in december gepresenteerde ontwerp.

afbeelding Keyshot TU/ecomotive

Doordat het vanwege de coronapandemie onmogelijk bleek om Luca al voor de zomer te presenteren, was er extra tijd om aan het interieur te besteden, vertelt Lisa van Etten van TU/ecomotive. “Daar hebben we nu verschillende soorten afval in kunnen verwerken.” Ze licht alvast een tipje van de sluier op: “We hebben bijvoorbeeld de resten van het vlas voor de chassis van de auto, ons eigen afval dus, in het interieur gebruikt.” Verder is het chassis gemaakt van oceaanafval en gerecyclede PET-flessen.

Een belangrijk verschil met het originele plan voor Luca is dat de body van de auto toch niet is gemaakt van UBQ - een milieuvriendelijk plastic op basis van restafval. “Helaas zijn we er niet in geslaagd om een sheeting company te vinden die de benodigde platen van dat materiaal kon maken”, zeg Van Etten. “In theorie hadden we nog injection molding kunnen gebruiken als alternatief, maar die techniek is meer geschikt voor massaproductie. Voor Luca was dat simpelweg te duur.” Daarom is uiteindelijk gekozen voor gerecycled plastic als bodymateriaal voor de auto.

TU/ecomotive is inmiddels terug op de campus, op hun vertrouwde stek in gebouw Momentum. Tijdens de sluiting van het TU/e-terrein heeft het team echter noodgedwongen elders onderdak gezocht, vertelt Van Etten. “We hebben eerst een tijd in een particuliere garage gezeten, samen met University Racing Eindhoven, maar daar was later in het bouwproces te weinig ruimte.”

De paar teamleden die fysiek aanwezig moesten zijn om de auto te bouwen, konden daarna terecht in een grotere hal, van Mat-Tech in Son. “Tegelijkertijd zijn de paar teamleden die verantwoordelijk waren voor de elektronica verhuisd naar een leegstaand winkelpand in stadsdeel Tongelre; daar zijn de printplaten en kabelbomen gemaakt.”

De onthulling van Luca vindt nu plaats op donderdag 8 oktober en is voor alle belangstellenden via een livestream te bekijken.