Lucids 'local heroes' aan je voeten

De Clarks desert boot is een Brits schoenenmodel dat al zeventig jaar bestaat, en er nog steeds hetzelfde uitziet zoals destijds ontworpen. Tot nu. Nu hebben Industrial Design-studenten vijftien paar desert boots gepimpt met een Eindhovense touch. Tijdens de expositie ervan in de ruimte van Lucid in Atlas - en online - kun je stemmen welke je het mooist vindt. De uiteindelijke winnaar wordt gekozen tijdens de Dutch Design Week.

foto Vere Vreeswijk

Om het zeventigjarige jubileum van de desert boot te vieren heeft de winkelmanager van Clarks in Eindhoven ID-studenten uitgedaagd een innovatieve toevoeging te maken. Hij bracht in september vijftien paar desert boots naar studievereniging Lucid, klaar voor een make-over.

Lucid houdt regelmatig design cases en ditmaal is bachelorstudente Elke van Dael een van de organisatoren. “De Clarks design case heeft als thema Local Hero en om mee te doen hebben studenten een motivatie moeten schrijven. Vijftien studenten(teams) wilden de fashion-kant ontdekken, out of the box denken en vooral een ode brengen aan Eindhoven. Dat is zeker gelukt, je kunt het zien in de expo in de ledenruimte van Lucid, tot en met donderdag 15 oktober, of op de bijbehorende Flickr.”

Audience award

Een blob op de neus, een stadsplattegrond onder de zool of een hak van skateboardhout, Eindhoven is in de meeste ontwerpen duidelijk terug te vinden. Soms is een hele tijdlijn van de geschiedenis te zien en in enkele ontwerpen zijn sensoren en lampjes gebruikt. Een van de eisen was dat de schoenen draagbaar bleven. De vijftien paar gepimpte Clarks worden vergezeld van video’s, fotoseries of posters. Je mag ze niet passen, je mag er wél op stemmen, tot donderdag 15.00 uur.

Tijdens de DWW (vanaf zaterdag 17 oktober) worden de drie paar schoenen die de meeste stemmen kregen, tentoongesteld in de etalage van Clarks aan de Demer in de binnenstad. De voorbijgangers kiezen de uiteindelijke winnaar.

Op de foto’s zie je de inzending van team This is EHV. Teamlid en fotografe Charlaine Janssen liet zo te zien de schoenen de hele stad doorlopen.