Bevraag elkaar en kom daarmee tot grote hoogte

De mentorship community voor studenten aan de TU/e, die in 2019 is opgezet door ID-alumna Daphne Muller, heet 50.000 Feet. De groep bestaat nu uit elf mensen, die met het aandragen van ideeën en stellen van kritische vragen elkaar helpen om ieders persoonlijke ontwikkeling een boost te geven. De groep zoekt nu meer de openbaarheid en nieuwe leden zijn welkom. “We merken dat juist nu deze vorm van ondersteuning erg gewaardeerd wordt”, zegt initiatiefneemster Muller.

foto Sunny Studio / Shutterstock

Misschien wil je wel een bedrijf beginnen, de maatschappij verbeteren, of het klimaat redden. Of je weet het nog niet precies, maar je weet wel dat je een bepaald doel wil nastreven naast je studie. De hulpvragen kunnen divers zijn, maar wat de leden van 50.000 Feet gemeen hebben is dat ze ambitieus zijn en daarbij wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken om die ambities ook concreet te maken.

“We zijn nu met elf mensen, waarvan ik er zelf ook vijf coach”, zegt Daphne Muller, die ook les heeft gegeven aan de TU/e. “We hebben nu ruimte voor een nieuw groepje en hopen wat te gaan groeien. De samenstelling van de huidige groep is divers, zowel qua studierichting als nationaliteit. Onze voertaal is Engels, dus iedereen kan meedoen. Alles is nu online, maar zodra het kan komen we snel weer samen."

Lastige vragen

"Zelf heb ik er veel baat bij gehad om tijdens mijn studie een kop koffie te gaan drinken met een andere student die me vervolgens lastige vragen stelde”, zegt Muller. “Daarnaast ben ik zelf ook docent geweest op de TU/e. Ik gaf het veel gehate vak Professional Identity and Vision (PI&V). Daarin leer je hoe je doelen stelt, hoe je reflecteert, et cetera. Soms bleven er mensen hangen en die stelde ik dan meer vragen. Vervolgens vroeg ik hen hoe het zou zijn als ik hen verder zou begeleiden. En zo geschiedde.”

De naam 50.000 Feet roept vragen op: een stuk hoger dan een gemiddeld vliegtuig en veel verder dan je hand kan reiken: waarom deze naam? Muller: “Er is een oefening waarbij je van hele grote hoogte naar je doelen kijkt. Wat is belangrijk? Wat is het grootste doel? Waarom doe je wat je doet? Daar is de naam van afgeleid.”

“Bij onze community gaat het om persoonlijke ontwikkeling, juist ook buiten je studie. Het is leuk om goede cijfers en een mooi diploma te halen, maar wat doe je daar dan mee? Wat zijn je ambities? Wat wil je betekenen voor de maatschappij? De meeste leden van 50.000 Feet hebben grote ambities maar weten niet altijd hoe ze daar vorm aan moeten geven. Misschien studeer je elektrotechniek, maar zoek je ook naar een manier om iets te kunnen beteken voor een beter klimaat. Daar kunnen wij in meedenken en je helpen die doelen te concretiseren.”

Pro bono

Meedoen is gratis. Hoe dat kan heeft alles te maken met de pro bono instelling van de groep: je krijgt eerst langere tijd zelf begeleiding en daarna kun je je -vrijblijvend- inzetten om ook iemand of een groepje te begeleiden. “Zo ontstaat een sneeuwbaleffect”, hoopt Muller. Voor de leden is er ook een win-win: “We zien dat onze leden minstens zoveel leren van begeleiding krijgen als van het zelf geven ervan. We zijn er vast van overtuigd dat meer studenten aan de TU/e dit concept tof vinden.”

Wie meer wil weten over dit concept kan kijken op de website van 50.000 Feet. Daar staan ook korte video’s waarin het concept nader wordt toegelicht.