Loting door grote aanwas studentenverenigingen

De landelijke media berichtten er al over: studentenverenigingen zijn ongekend populair dit jaar. Zo populair, dat er geloot moet worden om een plekje. Het Hoger Onderwijs Persbureau meldt dat de stijging het grootst is in Eindhoven: maar liefst 79 procent meer leden. De reden voor de vele aanmeldingen lijkt het getemperde sociaal leven van nieuwe studenten door corona. Gezelligheidsverenigingen bieden opties om toch nieuwe mensen te leren kennen.

Het loten is landelijk aan de orde bij verschillende verenigingen, zo melden onder andere het Brabants Dagblad en RTL Nieuws. Ook in Eindhoven komen lotingen voor, bijvoorbeeld bij SSRE. Anna Hoogeveen, secretaris van de studentengezelligheidsvereniging: “Het klopt dat het ontzettend hard is gegaan met de inschrijvingen, een unieke situatie. Donderdag en vrijdag (van de introweek, red.) stond er de hele dag een rij van enthousiaste aankomend eerstejaars voor de inschrijftafel. Toen we doorkregen dat we over onze capaciteit heen zouden gaan, hebben we aan de mensen die zich nog wilden inschrijven verteld dat ze op een lotinglijst komen te staan voor de laatste plekken."

SSRE heeft normaliter ruim honderdvijftig inschrijvingen, vertelt Hoogeveen, "dit jaar zijn het er dubbel zoveel. Via loting gaan we het aantal inschrijvingen terugbrengen naar tweehonderdvijftig. Momenteel zijn we aan het inventariseren of iedereen die ingeschreven is, daadwerkelijk lid wil worden. Als dit niet zo is, kunnen we deze plekken verloten. Zo proberen we het zo eerlijk mogelijk te houden voor iedereen die lid wil worden.” Vanavond, maandagavond 31 augustus, vertelt SSRE in het NOS-journaal van zes uur over de grote toestroom naar de studentenverenigingen.

Online welkom

Secretaris van Demos Jan-Willem Melchers ziet ook een toename van nieuwe leden: “Wij hebben zo’n dertig aanmeldingen meer dan in eerdere jaren. We hoeven gelukkig niet over te gaan tot loting, maar hebben na de introweek wel besloten een reservelijst te maken waar late inschrijvers tot 30 augustus nog op terecht konden komen om zo toch nog kans te maken op een plekje binnen onze vereniging. Het lijkt er gelukkig op dat we iedereen die interesse heeft getoond, vanavond (maandagavond 31 augustus, red.) digitaal welkom kunnen heten en daar zijn we erg blij mee.”

“Het online onderwijs bemoeilijkt het maken van nieuwe vrienden en een studentenvereniging kan daarbij helpen. Ook in coronatijd kunnen wij namelijk gezellige borrels organiseren voor onze leden”, zegt Gideon Franken, president van SSRE, tegen het Brabants Dagblad. Of er veel gefeest gaat worden bij de verenigingen, is nog onduidelijk: niemand kan in de toekomst kijken wat er wanneer weer mogelijk is. Maar dat de verenigingen er alles aan willen doen om de studenten ook met de coronabeperkingen een leuke tijd te bieden, is duidelijk.

Dicht tegen de max

President van het Eindhovens Studenten Corps (E.S.C), Hidde Fokkelman zegt dat ze ook bij zijn vereniging een grotere toename zien in geïnteresseerden. “Precieze aantallen kan ik nu nog niet noemen maar we zien echt meer interesse. We hoeven nog niet te loten maar zitten wel dicht tegen onze max aan. Dat we niet hoeven loten komt doordat we strakke plannen hebben gemaakt waarbij de sociëteit vaker open is, de toestroom van leden goed gespreid is en ze in kleinere groepen op vooraf bepaalde momenten bij elkaar zullen komen. Alle eerstejaars kunnen in deze opstelling toch elkaar en de vereniging leren kennen. We wachten nog op een go van de Veiligheidsregio hiervoor.”

Waarom er een toename is in interesse voor een lidmaatschap? Fokkelman: “Studenten hebben lang thuis moeten zitten, vaak een examenreis en examenfeest gemist en zijn wel klaar met  het thuis zitten. De gezelligheid die we bieden trekt hen.” En dat hoeft dus niet meer enkel online. “Borrelen op de sociëteit kan weer, met de juiste coronamaatregelen zodat iedereen op 1,5 meter van elkaar zit, dat is al goed gekeurd. En gewoon een goed gesprek met een biertje, dat hebben velen gemist.”