Programma’s Studium Generale weer op de campus

Studium Generale start deze week weer met zijn culturele programma; online én op de campus. “We zijn superblij dat we weer een beetje op de campus terechtkunnen”, zegt SG-hoofd Lucas Asselbergs. Het bureau start woensdag met een - voor de zaal uitverkochte, maar ook online live te volgen - lezing van astronaut Mindy Howard.

UPDATE

De buitenfilm die voor donderdag gepland stond, is gecanceld. Er mogen volgens de coronaregels maximaal vijftig mensen bij aanwezig zijn, zittend aan tafeltjes. "Dan krijg je niet de sfeer die wij willen", zegt SG-hoofd Lucas Asselbergs. "Vervelend, maar we respecteren het natuurlijk."

Nadat de coronacrisis eerder een streep trok door het voorjaarsprogramma van Studium Generale (SG), zijn ze nu terug op de campus met hun najaarsprogramma - zij het voor aanzienljk minder bezoekers. In de Blauwe Zaal, normaal goed voor vierhonderd personen, kunnen ze nu vijftig mensen herbergen.

In de Coronazaal in Luna is ruimte voor 27 mensen en de filmzaal van De Zwarte Doos biedt in coronatijd ruimte aan 18 filmliefhebbers. “Dat is heftig”, zegt SG-hoofd Lucas Asselbergs, “maar we merken dat alles wat nu wél georganiseerd wordt erg populair is. Voorheen was alles maar gewoon. Nu heerst er instant dankbaarheid dat het er wel is.”

Bovendien betekent een uitverkochte Blauwe Zaal niet dat je er niet online bij kunt zijn: SG biedt zo goed als elk programma op de campus én online aan, via de livestream op Facebook en YouTube. Asselbergs benadrukt dat interactie online belangrijk is. “Dat kan bijvoorbeeld door te chatten, dat zorgt voor een connectie met je doelgroep.”

“Waar we als SG voor staan, is overeind gebleven”, zegt Asselbergs. “Bij SG kun je iets meemaken wat net buiten je blikveld ligt. We moedigen mensen aan om verder te kijken, kritisch te zijn en hun smaak uit te dagen.”

Astronaut

Dat doen ze komende woensdag met de aftrap van het programma met TU/e-alumna en toekomstig astronaute Mindy Howard. “Zij brengt een heel begeesterd verhaal over het najagen van je ambities in een wereld die niet heel toegankelijk is voor vrouwen.” Howard spreekt in de Blauwe Zaal, die al uitverkocht is, maar haar lezing is ook via de livestream te volgen.

Deze donderdag draait SG de film The Peanut Butter Falcon buiten op het veld bij Flux. Volgens goed gebruik gratis, maar reserveren is wel noodzakelijk. De pop-up buitenbioscoop kan 250 mensen herbergen. “We zijn bovendien heel blij dat we in september weer kunnen starten met ons filmprogramma in De Zwarte Doos”, zegt Asselbergs.

USE

Studenten kunnen weer USE-punten verdienen door SG-activiteiten bij te wonen. Voorwaarde voor het toekennen van de punten is dat je er in de zaal bij moet zijn, of je moet registreren op een bepaald (op dat moment aangegeven) moment gedurende de livestream.

Reserveren voor SG-evenementen op de campus is noodzakelijk tot nader order. “We willen het verkeer van mensen die op de bonnefooi naar de zaal komen, ontmoedigen. Dus dit is onze oplossing voor nu. Niet ideaal, maar we hopen dat ie in 2021 niet meer nodig zal zijn.”