Ook thuis kan er zoveel méér met koffie

Of je nou je koekje in de koffie doopt, een stroopwafel verwarmt door ‘m op je kopje te leggen, of helemaal opknapt van een snel bakkie Senseo - Yves Houben heeft er geen mening over; ieder zijn ding en over smaak valt niet te twisten. Maar, zo wil deze teamleider van studieadviseurs bij Wiskunde & Informatica mensen wel laten ervaren: er valt nog zoveel méér te ontdekken. Vorig weekend opende hij zijn nieuwe shoptainment-bedrijf Coffee Experiences.

Het verging en vergaat hem prima hoor, thuiswerkend tijdens de pandemie. Houben kruipt niet gauw tegen de plinten omhoog. Aan de TU/e heeft hij acht studieadviseurs onder zijn hoede, die hij nu vooral online begeleidt; daarnaast spreekt hij ook zelf veelvuldig met studenten. Vorige week werkte hij voor het eerst in lange tijd weer eens echt een volle dag op de campus, om vooruit te kijken met studenten aan het begin van hun bestuursjaar.

Maar ondanks dat hij thuis (in Helmond) steeds goed vooruit heeft gekund, werd er afgelopen voorjaar tóch iets getriggerd, toen hij als mede-host van TU/e Community Radio studiemanagementadviseur Hedwich van Engelen ontving. “Zij tipte mensen om een side-project te zoeken, om genoeg afwisseling te houden tijdens coronatijden: ‘Anders zit je alleen maar te werken’. Dat heb ik ter harte genomen.”

Zo’n project-voor-erbij heeft hij overigens al zo’n zes jaar als mede-eigenaar van Escape Helmond, dat niet alleen enkele commerciële escaperooms voor particulieren uitbaat, maar ook concepten voor trainingsdoeleinden ontwikkelt (met onder meer een aantal scheepswerven en de politie in het klantenbestand).

Ik geef mensen groot gelijk dat ze online kopen

Yves Houben
Eigenaar Coffee Experiences

Conceptdenken is een tweede natuur voor Houben, die zich onder meer al een poos opwond over leeglopende winkelcentra en “winkels die nul innovatie toepassen”. Met online (ver)koop is trouwens niks mis, haast hij zich te zeggen: “Ik geef mensen groot gelijk dat ze online kopen; tegen die prijzen kun je als gewone winkel gewoon niet op. Maar je kunt als fysieke winkel wel meerwaarde bieden”.

Het sleutelwoord voor Houben: shoptainment. Niet in de mode - om maar een voor de hand liggende branche te noemen -, maar in de koffie. Lachend: “Dat is méér mijn smaak”. Het concept was vlot geboren én, met dank aan de nodige organisatorische ervaring, ook vlot uitgevoerd: sinds afgelopen weekend is Coffee Experiences in bedrijf in het voormalige lab van Diagnostiek voor U in de Eindhovense binnenstad. “Het gebouw wordt over anderhalf jaar mogelijk gerenoveerd of afgebroken. Dit was betaalbaar en we mogen met de ruimte doen wat we willen.”

Twee minuten

Samen met Sabine Jongerius, masterstudente wiskunde aan de TU/e, wil hij mensen laten zien en ervaren hoe ze meer kunnen maken van hun koffiemomenten thuis. Ongeïnspireerde, routineuze en efficiënte koffiemomenten vaak, weet Houben: “Je drukt op een knopje en binnen twee minuten heb je koffie. Terwijl er zoveel méér kan. Zelf wil ik best vijf minuten besteden aan een lekkere koffie.”

Koude en warme bereidingen, ‘cold drip’-koffie “op de VOC-manier”, hippe Martini- of mojito-variaties, technieken om bonen te branden, de waarde van vaak achteloos weggegooide koffiedrab, en hoe je een mokapot nu eigenlijk góed gebruikt, zodat de opbrengst niet zo bitter is (take note: het potje op het vuur zetten met kokend in plaats van koud water onderin, zodat de bonen niet verbranden) - en passant geeft de bevlogen Houben de interviewer en fotograaf van Cursor alvast een kijkje voorbij het traditionele ‘aroma rood’.

Lees verder onder de foto's.

“We hopen dat we mensen tijdens een workshop minimaal twee keer echt kunnen verrassen”, vertelt hij over de anderhalf uur durende experiences die zijn bedrijf bezoekers op zaterdag en zondag biedt. Houben wil hen laten ervaren, zien, ruiken, proeven, leren én inspireren om ook thuis eens wat nieuws te proberen.

Routine

In die sessies kan hij zelf op meerdere manieren zijn ei kwijt: van zijn procesmatige kracht als wiskundig ingenieur tot zijn aanleg en drang om mensen te entertainen. Al gaat té lang dezelfde ‘terloopse’ grap maken bij Houben na een tijdje wel vervelen, erkent hij. Hij is dan ook niet van plan om jarenlang in de koffiebusiness te blijven. “Ik ontwikkel graag concepten, hou ervan om iets neer te zetten, te zorgen dat het loopt - om het daarna hopelijk over te dragen aan een jonge ondernemer die het verder kan uitbouwen. Zodra er routine in komt, wordt het voor mij minder interessant.”

Voor nu geniet hij in de weekenden vooral van het werken “zonder beeldscherm voor mijn neus”. Anderhalf jaar heeft hij uitgetrokken om, in een kleine pop-up-achtige setting, te ontdekken “of dit werkt. We kunnen drie workshops per dag doen, voor maximaal acht personen. Als die voor tachtig procent gevuld zitten, dan ben ik tevreden”.

Koffie is voor mij vooral voor de ‘lekkere’ momenten

Yves Houben
Eigenaar Coffee Experiences

Voorlopig worden die workshops alleen gegeven in genoemd pand aan de P.C. Hooftlaan, “ik heb graag alles bij de hand. We krijgen wel vragen over de mogelijkheden op locatie, maar dat houden we nog even af. We zijn nu vooral bezig met de kwaliteit van onze workshops hier, hebben onder meer ook een paar leerkrachten over de vloer gehad om hen kritisch te laten meekijken naar de didactische kant”.

Ethiopische koffie

Zelf is hij ook nog steeds lerende en ontdekkende, vertelt Houben, die overigens niet uitsluitend koffie drinkt. “Ik heb veel in het theater gestaan en weet van daaruit dat thee qua vocht soms beter is, bijvoorbeeld als ik trainingen geef. Koffie is vooral voor de ‘lekkere’ momenten.”

Ultiem lekker voor Houben is een Ethiopische koffie “met een mooie fruitsmaak”, vertelt hij terwijl hij het zakje erbij pakt. “Als je die zet met een Chemex (een glazen ‘slow coffee’-zetter, red.) met een dik filter, krijg je een mooie doorzichtige, wat sterkere koffie. Dat is echt een momentje voor mezelf.”

De workshops van Coffee Experiences zijn voor twee tot acht deelnemers per sessie, coronaproof, en kunnen zowel in het Nederlands als in het Engels worden gegeven. Kijk voor meer informatie op coffeeexperiences.nl. TU/e-studenten en -medewerkers die in 2020 online reserveren met ‘Cursor’ in het opmerkingenveld en die tijdens hun bezoek hun campuspas laten zien, krijgen een extra presentje.

Deel dit artikel