MomenTUm live in je huiskamer

In huiskamers, tuinen en het graduate cafe werd vandaag door honderden afgestudeerden gevierd dat de bul ‘binnen’ is. Die echte bul wordt pas later uitgereikt, maar het feestje is er niet minder om. Cursor was te gast bij de afgestudeerde student Technische Bedrijfskunde Dion Verschuren.

Een rustige huiskamer in Den Bosch, met uitzicht op ‘Den Bosch Beach’, ofwel een berg zand en plassen water van een deel van de wijk die nog in aanbouw is. Hij woont er zelf ook nog niet zo lang. De verhuizing heeft alles te maken met zijn nieuwe master Data Science & Entrepeneurship bij JADS. Zijn slagen is voor de bachelor Technische Bedrijfskunde. “Ik heb er iets langer over gedaan want ik heb best wat dingen naast mijn studie ondernomen. Ik was lid bij E.S.C en heb daar een eigen dispuut opgericht met een paar gasten. Deed nog wat bestuurtjes, etc. Maar daar leer je ook wat van dus ik vind het niet erg.”

Voel je je nu wel echt geslaagd, zonder fysieke ceremonie?

“Ik voel me niet heel erg geslaagd, maar ik denk dat dat volgend jaar wel komt met die uitreiking. En het voelt ook zo doordat ik alweer studeer.”

In toga en met afstudeerhoed in de woonkamer

De livestream heeft Dion fraai op de TV gezet met een klassiek schaaltje nootjes op de salontafel. Of er nog mensen thuis kijken die hij kent? “Ik ken wel wat mensen die ook geslaagd zijn, van mijn dispuut en van de opleiding. Maar ik weet niet of die ook allemaal kijken.” Al snel heeft hij een berichtje de groepschat in geholpen. Ping, ping, reacties komen binnen. “Verder kijkt niemand. Tja, misschien hebben ze het niet echt meegekregen? Ik kan me er ook geen mail over herinneren ofzo, maar heb het wel op Facebook en Insta gezien."

Halverwege de uitzending komt er een pop-up voorbij: je kunt een graduate hoodie winnen als je een foto stuurt dat je zit te kijken. De foto die Cursor van hem maakte, gaat de DM in. Fingers crossed. Het initiatief van MomenTUm valt goed in de smaak. “Ik vind het wel leuk dat ze überhaupt iets doen”, zegt Dion. “Er het beste van maken. Je kunt ook zeggen ‘we doen helemaal niks’. En ja, het kan altijd nog gekker en creatiever. De school hiernaast (Koning Willem I, red.) doet een soort drive thru diploma-uitreiking. Dat is wel heel gaaf, maar de TU/e is veel groter, daar kan dat gewoon niet.”

Na de officiële ceremonie begint de afterparty van MomenTUm. De muziek is wat rustig om echt een feest van de grond te krijgen in de huiskamer, maar op dat moment bellen er net twee vrienden aan die zijn slagen mee komen vieren. Zoey en Sequoyah brengen zelfs een heuse afstudeeroutfit mee die Dion direct aan mag trekken. Zoey heeft die zelf gekregen bij haar afstuderen. In toga en met hoed op haalt Dion een lekkere pizza uit de oven en worden er biertjes ingeschonken.

MomenTUm 2019 net gemist

Dion is al behoorlijk wat maanden geleden geslaagd voor zijn bachelor. “Helaas net te laat voor het fysieke MomenTUm van 2019. Ik moest twee vakken van m’n bachelor nog halen. De eerste en tweede poging had ik helaas niet gehaald. Ik had een derde kans nodig, maar die kreeg ik niet van de examencommissie. Toen ben ik in beroep gegaan. Daar is toen de hele zomer (van 2019, red.) overheen gegaan. Pas op het einde van de zomer is mijn beroep geaccepteerd en mocht ik toch een derde poging doen. Die deed ik in september en toen heb ik beide vakken gehaald.”

Het waren twee beruchte struikelvakken van Technische Bedrijfskunde: Quality and Reliability Management en Stochastic Operations Management. Dus als dat beroep sneller was gegaan, had Dion gewoon bij MomenTUm 2019 kunnen zijn. “Het zure daarbij was dat ik in september 2019 met mijn master wilde starten in Den Bosch, maar dat kon niet. Ze zijn hier heel streng: je bachelor moet klaar zijn voor september dat jaar. Dus moest ik een jaar wachten, want je kunt hier niet een maand of kwartiel later beginnen, zoals in Eindhoven. Toen heb ik een jaar gewerkt bij een vastgoedconsultancybedrijf en ervaring opgedaan. Ik werk er nu nog parttime naast mijn studie. Die ervaring is ook wat waard, dan ben ik straks afgestudeerd met al een paar jaar werkervaring. En ik heb dingen geleerd die nu handig zijn in mijn master, dus zo erg vind ik het uiteindelijk helemaal niet. Het heeft zo moeten zijn.”