TU’s praten politici bij over technische ontwikkelingen

Kamerleden, andere politici en hun medewerkers ontbreekt het vaak aan actuele kennis over allerhande technische ontwikkelingen. Om dat gat te vullen bieden de vier technische universiteiten vanaf 21 mei tot aan het zomerreces elke vrijdag een 4TU.Binnenhofcollege aan om ze bij te praten. TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch, die ook een digitaal college voor zijn rekening neemt, noemt een “leuke vorm” om aan die groep kennis over te dragen.

foto Fiskes / Shutterstock

“Ja, het is weer eens wat anders”, zegt Maarten Steinbuch, die in de zevendelige 4TU.Binnenhofcollege-reeks op 25 juni een digitaal college over ‘Sleuteltechnologieën’ zal verzorgen. Steinbuch, die wordt bijgestaan door masterstudente Beatrix Bos, in 2017 nog lid van het Solar Team Eindhoven (STE), zegt het belangrijk te vinden dat politiek Nederland goed de vinger aan de pols houdt over wat er op het gebied van technologie allemaal plaatsvindt in ons land. Hij zegt in het verleden ook al een keer een “vurig pleidooi” te hebben gehouden voor het oprichten van een Ministerie voor Technologie en Innovatie. “Want alle andere ministeries hebben in toenemende mate met technologie te maken en met de razendsnelle veranderingen die zich daarin voltrekken. Het zou dus goed zijn als daar ook een eigen ministerie met een eigen minister voor zou komen.”

De digitale collegereeks noemt Steinbuch een “leuke vorm” om een keer op een andere manier politici bij te praten over technologie. “In en rondom Eindhoven in de Brainport-regio zien we al vele jaren de enorme voordelen als je onderwijs- en onderzoeksinstellingen, het bedrijfsleven én de overheid samenbrengt; onze veelgeroemde Triple Helix. Zoiets zouden we op nationaal niveau ook voor elkaar moeten zien te krijgen.”

In een reeks van zeven digitale colleges worden de politici dan ook door een hoogleraar, een student én een ondernemer in een uur tijd bijgepraat. De thema’s lopen uiteen van medische technologie, agrifood en energie tot duurzame mobiliteit. Ook dat laatste onderdeel zal door de TU/e worden ingevuld, onder meer door Margriet van Schijndel, program director Smart Mobility, Lisa van Etten, studente Automotive Technology en projectmanager van studententeam TU/ecomotive, en Maurice Geraerts, topman bij NXP Semiconductors.

De 4TU.Binnenhofcolleges zijn een initiatief van vier TU’s in samenwerking met VNO-NCW en FME.