Je voetafdruk van je Teams-meeting is groter dan je denkt

Je zou misschien denken: nu we veel meer thuiswerken hebben we een kleinere impact op het milieu. We stappen immers niet meer dagelijks in een vervuilende auto. Toch is dat helaas niet zo simpel: het Teamsen, Zoomen en Meeten heeft een grotere voetafdruk dan jij denkt. Gelukkig is er ook een simpele oplossing: zet wat vaker je camera uit.

foto Fizkes / Shutterstock

Uit een onderzoek van vier Amerikaanse en een Britse universiteit blijkt dat de grootste vervuilende apps streamingdiensten zijn zoals Netflix, HBO en Videoland. Die kun je niet afschuiven op je werkgever. Maar daarop volgend komen de videomeeting apps zoals Teams, Zoom en Google Meet en dat heeft een duidelijke reden: het video-element. Een uur streamen of videoconferencing kan, afhankelijk van de dienst, tussen de 150 en 1.000 gram koolstofdioxide uitstoten. Dat uur vereist ook 2-12 liter water en een landoppervlak ter grootte van een iPad Mini. Ter vergelijking: een auto produceert ongeveer 2.344 gram koolstofdioxide bij het verbranden van één liter benzine. Natuurlijk gaat niet iedereen met de auto naar het werk, maar in de studie naar de voetafdruk van videomeetings is het wel een heldere vergelijking wat betreft de uitstoot. Met alle uren die wij aan streamen besteden kan die voetafdruk dus aardig gaan tellen.

Bewustzijn verhogen

Bij het gebruik van internet komen verschillende factoren kijken. De elektriciteit die wordt gebruikt om het internet van stroom te voorzien, met de bijbehorende koolstof-, water- en landvoetafdrukken, betreffen niet de enige impact op het milieu. Het verzenden en opslaan van data vraagt ook elektriciteit en water om de servers te koelen.

“Het doel van de paper is het verhogen van het bewustzijn”, zegt postdoc Maryam Arbabzadeh van MIT Energy Initiative en co-auteur van de paper. “Het is heel goed dat we onze uitstoot in sommige sectoren hebben kunnen verminderen, maar we zien juist een toename in het gebruik van internet, met alle gevolgen van dien.”

Camera uit!

Netflixen zonder video wordt wellicht wat complex, maar wil je de volgende keer de impact van je meeting beperkter houden? Zet dan de video uit. Amerikaans en Brits onderzoek laat zien dat het uitzetten van de camera tot wel 96 procent van je ecologische voetafdruk uitspaart. We Teamsen heel wat af op de TU/e door corona dus daar kan nog veel gewonnen worden.

Ook bij het Netflixen kun je wat verbeteren: streamen in standard definition in plaats van high definition vermindert je uitstoot aanzienlijk. Als iemand een maand lang vier uur per dag in high definition streamt, loopt de uitstoot op tot 53 kg CO2e. Als die persoon echter in standard definition zou streamen, zou de maandelijkse voetafdruk slechts 2,5 kg CO2e bedragen. De onderzoekers vinden het belangrijk dat meer mensen dit grote verschil zien. “Weinig mensen zullen uit zichzelf hun videokwaliteit naar beneden bijstellen, zeker als ze zich niet bewust zijn van de grote winst die ze kunnen behalen voor het klimaat.”