Interieur Atlas. Foto | Bart van Overbeeke

Extra stoelen en monitors gehuurd voor thuiswerkers

De TU/e gaat extra bureaustoelen en beeldschermen huren voor thuiswerkers die daar nog behoefte aan hebben. Hiermee wordt voorkomen dat de kantoortuinen in Atlas - waar tot dusver uit is geput - zodanig moeten worden gestript dat eventuele kantoorwerkers daar dit voorjaar niet meer terecht kunnen. Medewerkers krijgen de spullen in maart thuisbezorgd en houden ze in principe tot half september in bruikleen.

Veel medewerkers hebben het afgelopen jaar al een bureaustoel of beeldscherm van de campus mee naar huis genomen. “Dat verliep via de arbo-adviseur van hun eigen dienst of faculteit”, vertelt Monique Kuyck, Afdelingshoofd Operational Services & Locatiemanagement. “Die spullen kwamen voornamelijk van vloer 10 en 11 in Atlas, maar ook vanuit de eigen faculteitsgebouwen.” Om welke aantallen het precies gaat, kan ze niet vertellen. “Er is centraal geen totaaloverzicht bijgehouden.”

Mocht de coronapandemie dat toelaten, dan wil de universiteit vanaf komend voorjaar medewerkers ook weer de mogelijkheid bieden om op de campus te komen werken. Daarvoor moeten de werkplekken in Atlas uiteraard wel voldoende zijn ingericht. “Daarom hebben we via de beheerseenheden (diensten en faculteiten - red.) geïnventariseerd hoeveel behoefte er nog was aan bureaus en monitors voor thuiswerkers, om die vervolgens extern in te huren”, vertelt Kuyck. Ook na bijna een jaar bleek dit nog te gaan om zo’n vijfhonderd bureaustoelen en een vergelijkbaar aantal beeldschermen. “Verdeeld over vrijwel alle beheerseenheden.”

Thuisbezorgd

Gezien de omvang van de vraag en het feit dat nog niet bekend is hoe een eventuele structurele thuiswerkregeling eruit komt te zien, is volgens Kuyck besloten om die benodigdheden te huren. “In maart worden de spullen thuisbezorgd bij de medewerkers die aangegeven hebben daar behoefte aan te hebben. Dat kost ons iets meer, maar voorkomt wel dat we tijdens de lockdown veel mensen naar de campus moeten laten komen.”

Medewerkers mogen de spullen in bruikleen houden tot medio september. Het gaat daarbij alleen om bureaustoelen en beeldschermen; er worden geen bureaus uitgeleend. Ook kleinere kantoorbenodigdheden zoals toetsenborden, dockingstations, muizen en headsets vallen buiten de regeling. “Die zogeheten grijpmaterialen konden altijd al via de leidinggevende aangevraagd worden bij IMS.”