AnTUenna krijgt nog één enkele glansrol bij GLOW

Van heinde en verre te zien: AnTUenna, de lichtinstallatie op de schoorsteen van het Ketelhuis op de TU/e-campus. Nét op het moment dat de kunstcommissie het College van Bestuur adviseert deze te ontmantelen, vraagt de voorzitter van de Lustrumcommissie de installatie nog te laten hangen tot GLOW 2021. “Dat is geen probleem, we moeten alleen niet meer investeren in het repareren van het deel dat stuk is”, aldus hoogleraar Bernard Colenbrander, voorzitter van TU/e’s kunstcommissie.

In 2016 is de hoge schoorsteen op de TU/e campus voor een GLOW-installatie van lichtkunstenaar Har Hollands voorzien van tienduizend LED-lampjes die samen negen programma’s draaien waarmee technische en wetenschappelijke processen worden uitgebeeld. Rijdend op de Dorgololaan of de Kennedylaan zag je - nog tijden na GLOW- de rood, groen en blauwe lichtpunten fantastische patronen weergeven. Want meteen is gezegd: "Dit kunstwerk blijft permanent te zien op de TU/e Campus."

Voortschrijdend inzicht

Tot er een steeds groter deel stuk ging. “We stonden op het punt om te beslissen of we opnieuw een groot bedrag stoppen in het intensieve onderhoud dat de installatie vergt en we menen dat het beter is van niet”, zegt Bernard Colenbrander, voorzitter van TU/e’s kunstcommissie en van de kwaliteitscommissie. “De helft van de lichtpunten is stuk en de programmatuur is ook een ingewikkelde zaak. Wat ons betreft maken we een pas op de plaats. We hebben zelf het budget ook niet om de restauratie adequaat te kunnen laten doen, áls dat al de moeite waard zou zijn. Nu, vijf jaar later, zijn er ook weer andere technieken mogelijk. Noem het voortschrijdend inzicht.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Schoorsteen

Met inachtneming van de charme van de schoorsteen heeft de kwaliteitscommissie destijds het project begeleid en geaccommodeerd. “Het is geen officieel monument, maar wij denken wel dat deze schoorsteen een van de ijkpunten is in het hoogbouwpatroon van de campus. De bruikbaarheid is nu ook juist bewezen door dit lichtproject”, stelt Colenbrander. Maar aan alles komt een eind. De investering is vijf jaar meegegaan. Je kunt bij dit soort installaties ook heel goed denken in termen van tijdelijkheid.”

Colenbrander voegt toe dat het AnTUenna geen kunstwerk is, en wat dat betreft ook niet te maken heeft met auteursrechten. “Het is niet bedacht als kunstwerk maar als een technische installatie aan de schoorsteen die voor meervoudig gebruik geschikt blijft. Het is wel zo netjes als Real Estate, Har Hollands op de hoogte brengt.” Het kunstwerk van Jan van Goethem in Gemini is volgens Colenbrander andere koek, “dat is precies voor die locatie ontworpen. Daar zullen we bij de renovatie van het gebouw uiterst secuur mee omgaan.”

GLOW 2021

Nu heeft Ingrid Heynderickx gevraagd om AnTUenna nog tot en met GLOW in november 2021 te laten hangen. Ze is, naast decaan van de faculteit IE&IS, ook wetenschappelijk directeur van het Intelligent Lighting Institute (ILI) en dit jaar ook voorzitter van de Lustrumcommissie. “Ik begrijp het verzoek van de kunstcommissie om de schoorsteen te ontmantelen. Ik ben het ermee eens dat de technologie verouderd is, en het dus duur is om de schoorsteen opnieuw goed functioneel te maken. Maar zoals bij elk Lustrum is het de bedoeling dat GLOW ook de TU/e-campus aandoet dit jaar. Als voorzitter van de Lustrumcommissie en betrokken bij ILI, ben ik verantwoordelijk voor het GLOW-programma. Vandaar dat ik verzocht heb om te kijken of we de schoorsteen in zijn huidige vorm toch nog in kunnen zetten bij het GLOW-programma. De vraag zal dan zijn of we dusdanig beeldmateriaal kunnen gebruiken dat defecten in de aansturing niet opvallen. Dat moet dus nog wel onderzocht worden.”

De kunstcommissie ziet daar geen enkel probleem in. “Het is deels bruikbaar”, zegt Colenbrander. Wanneer de installatie wel ontmanteld gaat worden is aan Real Estate. Bezien wordt nog wat de bestemming wordt van de 5000 led-lampjes die het nog wel doen.