Dierentuin dicht? Bouw er zelf eentje

Een exacte virtuele kopie bouwen van safaripark Beekse Bergen, dat is het doel dat Jurrien Brondijk zichzelf gesteld heeft. De masterstudent Industrial Design steekt elk vrij uurtje in het schaven aan zijn digitale dierentuin. Het Jeugdjournaal en EditieNL besteedden al aandacht aan zijn project en binnenkort geeft de directeur hem persoonlijk een rondleiding door het dierenpark.

afbeelding Jurrien Brondijk

Of hij altijd al een gamer is geweest? Jurrien Brondijk wijst op de kast vol games achter zich, als Cursor hem via Teams spreekt. Sinds een jaar speelt de Eindhovense student alleen Planet Zoo: een spel waarin je een dierentuin sticht en rendabel moet laten draaien. “Ik speel het in de sandbox-modus. Dat betekent dat ik een oneindig budget heb, zodat ik me volledig op het bouwen kan richten.”

Waar andere gamers zelf een dierentuin verzinnen, bouwt Brondijk het Hilvarenbeekse dierenpark Beekse Bergen na. Maar dan ook exact. Van reptielenhuis tot mesthoop, alles moet kloppen. Waarom nou juist Beekse Bergen? Dat is min of meer toeval. “Ik kwam op het idee toen ik er was omdat de rode panda’s - geweldige dieren, vind ik - jongen hadden.”

Met de kennis die hij al bouwende opdoet, groeit echter ook de liefde voor de Brabantse dierentuin. “Beekse Bergen doet veel voor de conservatie van de witte neushoorn en de cheeta. Daarnaast hebben ze het grootste zeezoogdierenverblijf van Europa, met onder andere zeeleeuwen. En zeeleeuwen - de vrouwtjes zo elegant, de mannetjes zo moddervet - behoren tot mijn lievelingsdieren.”

Bob Ross

Brondijk nam al snel een abonnement op Beekse Bergen en bij elk bezoek maakte hij stapels foto’s. Helaas zijn ook de dierentuinen sinds december in lockdown. “Ik wil sommige plekken graag nog uit een andere hoek fotograferen.” Op die foto’s staan overigens geen olifanten of leeuwen, maar eerder prullenbakken, hokken en restaurants. De dieren koop je in de game namelijk kant en klaar, terwijl je de gebouwen en infrastructuur zelf bouwt. Daar zit ‘m de uitdaging voor Brondijk.

“Materialen als planken, touw of muren zijn voorhanden in het spel. Maar die standaard-elementen zien er niet altijd zo uit als de werkelijkheid in Beekse Bergen. Ik vind het leuk om net zo lang de grenzen van de game te verkennen tot het lijkt.” Brondijk is daar creatief in, zo gebruikt hij letters niet alleen voor teksten, maar ook als bouwelement voor kleine voorwerpen. Op zijn YouTube-kanaal met intussen een dikke vijfhonderd abonnees laat hij zien hoe hij te werk gaat. Collega-gamers kijken de kunst graag van hem af.

Brondijk vindt de online interactie leuk. Toen hij informatiebordjes maakte met afbeeldingen van dieren - onderwijl in het Engels uitleggend hoe hij dat deed - kreeg hij de opmerking dat hij op kunstschilder annex cult-icoon Bob Ross leek. “Het grootste compliment ooit”, zegt hij lachend.

Jeugdjournaal

Intussen reikt de bekendheid van Brondijks virtuele dierentuin al tot buiten de niche van gamers. Dat begon toen hij een Reddit-post plaatste over zijn project. “Medewerkers van Beekse Bergen zagen dat en haalden Omroep Brabant erbij.” Editie NL, het Jeugdjournaal en de radiozenders Qmusic en 100%NL volgden. Dit alles met als “supervet” resultaat dat de student een afspraak heeft staan met de directeur van Beekse Bergen. “Om samen door het park te wandelen en de aanpassingen te bekijken die sinds de sluiting zijn gedaan.”

Hoewel Brondijk zijn virtuele zoo ziet als een creatieve uitlaatklep náást zijn TU/e-master Industrial Design, overweegt hij intussen ook beide te combineren. “Ik houd me graag bezig met educational games en augmented reality. Misschien kan ik mijn eindproject op dat gebied doen, in samenwerking met een dierentuin.”

Ook creatieve uitlaatkleppen kunnen overigens veel tijd opslokken. Brondijk heeft al meer dan duizend uur geïnvesteerd in zijn dierentuin, en hij is op de helft, gokt hij. “Maar dat zei ik een half jaar geleden ook. Toen kwam er update uit met allerlei nieuwe opties, en heb ik zo’n beetje alles opnieuw gebouwd.”