DENK wil meer studieplekken in Eindhoven

DENK krijgt al langer signalen dat er te weinig studieplekken zijn in Eindhoven. Corona zou hier extra aan hebben bijgedragen, in negatieve zin. Door het virus moet er in gebouwen meer afstand worden gehouden en zijn de openingstijden beperkter. Gemeenteraadslid van DENK, Adem Topdag ziet mogelijkheden in het openstellen van het stadhuis of leegstaande nachtclubs.

“Sinds het voorjaar van 2020 hebben zo’n tien mensen zich actief bij ons gemeld met de klacht over te weinig studieplekken”, zegt Adem Topdag, gemeenteraadslid voor DENK bij de gemeente Eindhoven. “Onze jongerenbeweging OPPOSITIE is daar vervolgens ingedoken en rond gaan vragen. Zeker nu met corona zijn er minder plekken omdat er meer afstand moet worden gehouden en omdat sommige locaties beperkter open of zelfs dicht zijn, zoals de Openbare Bibliotheek in het centrum van Eindhoven. En bij de TU/e worden studenten die daar niet studeren, geweigerd. Dat lost het probleem van het tekort niet op. Daarnaast is er meer behoefte doordat er meer mensen thuis zijn en het daardoor voor meer studenten thuis minder prettig studeren is. Ook van TU/e-studenten heb ik signalen gehoord dat ze moeten wachten op een plekje. Vooral tijdens piekmomenten rond de tentamenweken is dit een probleem. Studenten klagen dat ze moeten inschrijven voor een plekje, maar dat er veel studenten niet komen en met hun reservering wel een plek bezet houden.“

Verbetering van de app

Op de TU/e zijn er wel klachten bekend, maar is men continu aan het monitoren waar de piekbelasting ligt en hoe er verbeterd kan worden. Monique Kuyck, afdelingshoofd van Operational Services, geeft aan dat er in principe voldoende plekken zijn, maar dat de uitdaging vaak zit in de vindbaarheid van de plekken. “Het Book my Space-platform in de Planon app is nu niet optimaal. Dat gaan we verbeteren, maar heeft tijd nodig. We houden de reserveringen in de gaten en zien dat er rond piekmomenten in tentamenweken zo’n 80 a 90 procent van de studieplekken volgeboekt zijn. Slechts een enkele keer krijgen we klachten dat studenten geen plaats meer kunnen vinden.”

Afgelopen jaar was het Metaforum voor het eerst opengesteld tijdens kerst voor kwetsbare en internationale studenten. “Daar zagen we zo’n vijftig studenten per dag. Ter illustratie: in tijden van corona zijn er ongeveer tweehonderd plekken in Metaforum beschikbaar. Het advies is ook nog steeds: werk zoveel mogelijk thuis. Voor studenten die echt niet thuis kunnen werken, hebben we die studieplekken. Natuurlijk is er een stukje no-show, maar dat is lastig om te tackelen. We proberen ons er nu vooral op te richten de app te verbeteren zodat studenten straks gemakkelijker de beschikbare plaatsen kunnen zien.”

Studeren in een nachtclub

Hoeveel (TU/e-)studenten precies hebben geklaagd in het onderzoek van de jongerenbeweging van DENK kon Topdag niet zeggen. “Het college moet antwoord geven hoe groot het probleem in Eindhoven is, dat wordt nu uitgezocht en er moet wettelijk gezien binnen vier weken een antwoord komen.” Volgens Topdag speelt dit probleem niet alleen in Eindhoven. Ook andere steden worstelen met het bieden van genoeg plaats aan studerende jongeren. “In Zoetermeer is bijvoorbeeld de raadzaal in het stadhuis opengesteld voor de studenten. Kan dat hier ook niet? Of de nu leegstaande nachtclubs? Als die in gesprek gaan met de scholen kunnen ze misschien mooi wat voor elkaar betekenen.”

De wethouder onderwijs in Eindhoven, Stijn Steenbakkers is ook om een reactie gevraagd, maar heeft (nog) niet gereageerd.