Opnieuw ontslagen bij cateraar Appèl

Na de ontslagronde in augustus, moeten in het eerste kwartaal van 2021 nog eens twaalf cateringmedewerkers bij de TU/e vertrekken. Twee van hen kunnen op een andere locatie aan de slag, de anderen verliezen hun baan. Voor hen geldt een sociaal plan. Cateraar Appèl, die kampt met een omzetverlies van negentig procent op de universiteit, kondigde de gedwongen ontslagen in december aan.

foto Bart van Overbeeke

“Dat er geen omzet is, maar vooral dat er geen vooruitzicht is op omzet”, vat Steven ten Cate de noodzaak tot een tweede ingrijpende reorganisatie samen. Als accountmanager bij Appèl is hij verantwoordelijk voor de medewerkers van een groot deel van de cateringpunten op de TU/e. Het team van veertig mensen zag hij eerst met dertien, en nu met nog eens twaalf afnemen tot slechts vijftien medewerkers.

“Was die stip op de horizon er wel geweest, dan hadden we aan maatregelen als arbeidstijdverkorting kunnen denken. Maar we draaien op de universiteit nu slechts tien procent van de normale omzet en we verwachten dat daar tot en met de zomer nauwelijks beweging in komt. En als het vanaf september niet aantrekt? Nou, dan staan we als Appèl voor een héle grote uitdaging.”

Doorakkeren

Beide ontslagrondes op de campus waren onderdeel van Appèl-brede reorganisaties. Bij de eerste gingen er 350 banen verloren, bij deze tweede een dikke 100. “Ik hoop dit nooit meer mee te maken”, verzucht Ten Cate. “Mensen verliezen niet alleen hun baan, maar ook hun sociale contacten en het gevoel dat ze ertoe doen.”

Ook Monique Kuyck, afdelingshoofd Operational Services van de TU/e, betreurt de ontslagen bij Appèl. “Sommigen van hen werkten al vele jaren voor de universiteit. Dit wil je voor niemand.” De TU/e probeert bij te dragen waar dat kan, vertelt ze, “bijvoorbeeld door soepeler om te gaan met contracten. Maar er is geen werk en de kosten lopen door. Hoe lang kun je dan blijven doorakkeren? Ook de organisatie die de schoonmaak op de campus verzorgt, heeft recent moeten reorganiseren.”

Niet rooskleurig

Twee van de TU/e-medewerkers die vertrekken worden overgeplaatst naar andere locaties, voor de andere tien treedt een sociaal plan in werking. Met de vijftien campusmedewerkers die overblijven hoopt Ten Cate voldoende kennis, kunde en menskracht te behouden om straks weer te kunnen opstarten. “Tot die tijd willen we proberen hen in te zetten op andere locaties of in andere taken, zoals kwaliteitscontrole. Zodat zij bezig en betrokken blijven.”

En de toekomst? “Cijfertechnisch zal 2021 naar verwachting voor Appèl niet rooskleurig worden, maar wel draagbaar. Op de lange termijn verwachten we dat de nieuwe werkelijkheid na corona  – door het thuiswerken – structureel zal resulteren in een omzet van zeventig procent van wat we gewend waren.”

Rustig opstarten voor Brownies&downieS

Brownies&downieS bleef als een van de laatsten der campus-Mohikanen geopend tot de start van de lockdown in december. De lunch- en koffiebar die eind augustus openging in Atlas, is onderdeel van een keten van 55 vestigingen en werkt met een negental bijzondere medewerkers, die bijvoorbeeld het syndroom van Down of een zware vorm van autisme hebben. Door de speciale positie van de teamleden zijn gedwongen ontslagen bij Brownies&downieS niet aan de orde.

“We hebben de eerste maanden prettig gedraaid, zonder verwachtingen over drukte of omzet”, vertelt Pien Schepens, manager van het campusfiliaal. “Er was tijd om te wennen, bijvoorbeeld aan het internationale publiek op de TU/e. Sommige medewerkers schrokken als ze in het Engels werden aangesproken en antwoordden overal ‘Yes’ op. Nu weten ze dat ze er beter iemand bij kunnen roepen.”

Omdat veel andere cateringpunten gesloten waren, had Brownies&downieS in het stille najaar toch de nodige aanloop. “De reacties waren enthousiast: de brownies en het lunchaanbod vielen in de smaak, en klanten die ons al kenden, vonden het leuk dat we nu ook op de universiteit zitten.”

Tijdens de lockdown zitten de medewerkers – of doelgroepers, zoals Schepens ze noemt – gelukkig niet stil. “Structuur is voor hen heel belangrijk. In ons andere Eindhovense filiaal bieden we dagbesteding aan met cursussen, rollenspelen en Engels, zodat we iedereen na de lockdown nog beter te woord kunnen staan.”