Ministerie start proef met sneltesten studenten

De lockdown duurt minstens drie weken langer. Om te onderzoeken of er op termijn toch meer fysiek onderwijs mogelijk is, begint het ministerie in meerdere steden een proef met sneltesten. De Groningse universiteit en hogeschool bijten volgende week maandag het spits af. De TU/e stelde zich begin december ook kandidaat voor een sneltestlocatie. Naar de mogelijkheden daarvoor zou op dit moment nog gekeken worden, meer informatie is er nog niet over beschikbaar.

foto Jarun Ontakrai

Minister Ingrid van Engelshoven maakte gisteren bekend in de Tweede Kamer dat Groningen van start gaat met een sneltestlocatie. Ze heeft drie steden aangewezen waar hogescholen, universiteiten en roc’s samen een sneltestlocatie mogen opzetten. Daar kunnen studenten worden getest, maar ook het personeel. Het doel is volgens de minister om te kijken of er meer ruimte kan komen voor fysiek onderwijs.

Behalve Groningen onderzoeken ook Amsterdam en Delft de mogelijkheden van sneltestlocaties. Begin december had ook de TU/e zich beschikbaar gesteld als sneltestlocatie, maar navraag door Cursor leverde deze week geen concrete uitspraak op of het in Eindhoven nu wel of niet doorgaat. Floor van der Heijden, lid van het Centrale Crisis Team van de TU/e, zegt dat gekeken wordt naar de mogelijkheden, maar ook dat ze er op dit moment verder niets concreets over kan zeggen. Ze verwacht er over drie weken meer over te kunnen vertellen.

In Groningen zullen om te beginnen honderd studenten van de universiteit worden uitgenodigd om zich 24 uur voor een fysiek tentamen te laten testen. Binnen drie uur ontvangen zij de uitslag. De normale coronamaatregelen blijven tijdens het tentamen voor alle studenten gelden, ook als zij negatief getest zijn. Op basis van de pilot wordt besloten of de sneltestlocaties ook voor praktijklessen kunnen worden gebruikt.