Mouscle als winnaar TU/e Contest verder naar 4TU Impact Challenge

De Grand Finale van TU/e Contest 2021 is onder anderen gewonnen door Voltgoed, Mouscle en HART in de respectievelijke categorieën Ideation, Prototyping en Student team. De ondernemende studenten willen de wereld verbeteren met een muis die RSI-klachten vermindert, een energiedienstverlener die duurzamer is dan de huidige en een apparaat dat slechthorenden geluid kan laten voelen.

foto Ysaline Arakelian

Opnieuw online, werd gistermiddag de finale van TU/e Contest gehouden. Via een livestream werden twintig pitches getoond en twee teams per categorie kregen daarna via videoverbinding nog vragen van de jury. Juryvoorzitter Robert-Jan Smits benadrukte nogmaals het belang van een goed prototype. “Om investeerders te interesseren is het essentieel dat er een prototype getoond kan worden. Zij willen zien wát het is waar geld voor wordt gevraagd, hoe het werkt en dát het werkt. Lastig voor beginnende ondernemers om van hun idee een prototype te maken, want dat is erg duur.” Mogelijk helpt het geldbedrag dat bij de winst van deze Contest hoort hierbij.

Beste idee

In de categorie Ideation won team Voltgoed.  “Op dit moment zijn er in Nederland ruim 900.000 warmtepompen geïnstalleerd die niet slim zijn geïntegreerd met het elektriciteitsnet”, zegt teamlid Stan Hoppenreijs. Voltgoed gebruikt het flexibel vermogen van warmtepompen om vraag en aanbod in duurzame energie beter op elkaar af te stemmen. Voltgoed mag 5000 euro besteden om het idee verder uit te werken. Dat bedrag zal onder andere gebruikt worden om de benodigde soft- en hardware te ontwikkelen.

Winnende muis

Team Mouscle krijgt ook 5000 euro. Het prototype is al af en de jury was onder de indruk van de innovatieve computermuis. Slogan van de drie bachelorstudenten Industrial Design Emma Eisma, Katrien van Riet en Max de Jongh: ‘Mouscle haalt de R uit RSI’. De repeterende beweging die zorgt voor klachten aan arm, nek en schouder zal namelijk niet plaatsvinden wanneer de vorm van de muis verandert terwijl je achter je pc werkt. En dat doet Mouscle met een bewegingscyclus van twee uren. Een patent is al aangevraagd. Het team mag Mouse presenteren op de landelijke finale, de 4TU Impact Challenge, later dit kalenderjaar in Helsinki.

HART

In de categorie Student Teams werd team HART winnaar. De dertien leden hebben hun zinnen gezet op het verbeteren van menselijke zintuigen. HART ontwikkelt technologie die slechthorenden in staat stelt spraak te verstaan. Spraak wordt met behulp van AI omgezet in een patroon dat in een huls met trilmotoren te voelen is. Eigen tests hebben al uitgewezen dat een gebruiker in vijf minuten al tien woorden kan leren op die manier. Ook HART krijgt 5000 euro overgemaakt.

Nóg meer prijzen

De laatste prijs van 5000 euro is in handen gekomen van Team Nurdle Soup. Deze de Impact Award is ter beschikking gesteld door Steunfonds Duurzaamheid. Het idee van een cognitieve training van Team Aristotle won twee prijzen; de publieksprijs, goed voor 1500 euro, en de TWICE Award van 1000 euro. De ASML Makers Award is voor het prototype van ReLi. Tot slot krijgt het prototype van Living Moments de Ilionix Accelerator Award.