Studentendroom komt uit: eigen kaartspel op de markt

Voor vier vrienden, waaronder drie TU/e-alumni, was het vele thuiszitten tijdens de coronaperiode een goed excuus om een oude jongensdroom te verwezenlijken: het maken van een eigen kaartspel. Wat begon als een grap leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van een eigen bedrijf. Sinds vandaag (15 juni) is ‘King Fridge’ ofwel ‘Koning Koelkast’ live op de crowdfunding pagina Kickstarter.

foto Privéfoto

Koen Pijnappels (rechts op de foto), Niels Janssen (links op de foto) en Sjoerd Loenen (ongeschoren) leerden elkaar kennen toen ze studeerden bij Industrial Engineering, Mechanical Engineering en Applied Physics. Samen met vriend Dennis Beemsterboer (zonder stoel), delen ze een passie voor hiken, culturen verkennen en bovenal kaartspellen.

Op een avond tijdens hun vakantie in Zwitserland afgelopen september besloten ze, met de voeten omhoog en een biertje in de hand, een eigen kaartspel te verzinnen. “Gedurende de vakantie werd het spel elke dag een beetje aangepast, het werd steeds leuker en spannender. Woorden schieten tekort om het spel uit te leggen maar samengevat is het doel van het spel om zo min mogelijk punten te halen door je vrienden te saboteren en slimmer af te zijn. Hier geldt: kennis is macht!” Gelukkig heeft Beemsterboer een duidelijke handleiding gefilmd.

“We besloten op de laatste dag van onze vakantie dat het spel gezellig en grappig genoeg is om iedereen te laten spelen”, zegt Loenen. “En we zagen het als een mooie aanleiding om eens samen een bedrijfje op te zetten, een van onze andere wensen.”

Verborgen talenten

Makkelijker gezegd dan gedaan, past niet in het vocabulaire van de vier vrienden, maar er gingen heel wat avonduren in de ontwikkeling van het spel zitten. Loenen: “Tijdens het proces kwamen er verborgen talenten boven water. Koen bleek een meester te zijn in het tekenen, Niels bouwde de gehele website, Dennis ontdekte zijn passie voor video en design en zelf leerde ik de fijne kneepjes van Adobe Illustrator kennen.”

Met hun spaargeld investeerden ze in de productie van prototypes zodat ze het spel uitgebreid konden testen. Telefoontjes met fabrieken in China, Duitsland en Polen behoorden tot de orde van de dag, volgens Loenen.

En nu wordt het spannend. Vandaag lanceren ze ‘King Fridge’ ofwel ‘Koning Koelkast’ op de crowdfunding pagina Kickstarter. Om een spel op de markt te brengen zonder grote investering is crowdfunding een mooie oplossing, zegt Loenen. “Crowdfunding is het principe dat kopers bij voorbaat laten weten interesse te hebben in de aanschaf van een specifiek product. Dat geeft ondernemers de kans in te spelen op de vraag van de markt zonder dat er een grote investering nodig is.”

Maar als het aan de spelmakers ligt eindigt het niet bij Kickstarter. Er zijn grote plannen met King Fridge. “Sky is the limit”, zegt Loenen. Deze maand strijdt het team voor een groot succes met de Kickstartercampagne en gaan ze er hard aan werken om het spel ook via retailers als bol.com en amazon.com beschikbaar te maken, het spel in fysieke winkels als Intertoys aan te bieden en live promotie-acties te draaien in de Nederlandse steden. “Het gaat een drukke tijd worden, waar ook even van een goede King Fridgevakantie in de bergen genoten zal worden”, besluit Loenen. “En wie weet, misschien komt er wel een vervolg op King Fridge.”

Wie nieuwsgierig is geworden kan kijken op www.kingfridgegame.com of de crowdfunding pagina bezoeken.