Openingsceremonie NED - OEK. Foto | Esther Lutterman

Weer onder de mensen als vrijwilliger op het EK

De Johan Cruijff ArenA ontplofte zondag bijna bij aanvang van de eerste EK-wedstrijd van het Nederlands voetbalelftal tegen Oekraïne. TU/e-medewerker Esther Lutterman was er bij. Op het veld zelfs; ze was onderdeel van de openingsceremonie. De komende weken reist ze nog vaker af naar Amsterdam, waar ze als vrijwilliger door de UEFA voor de meest uiteenlopende dingen wordt ingezet. “Het is zó gaaf om dit mee te mogen maken!”

foto Esther Lutterman

Al bijna twee jaar keek Esther Lutterman ernaar uit, vanaf het moment dat ze - in augustus 2019 - een oproep tegenkwam voor vrijwilligers tijdens Euro 2020. “Ik ben een voetballiefhebber en het leek me superleuk om zo’n gigantisch evenement van dichtbij te beleven.” Dat ging overigens niet vanzelf: de communicatieadviseur bij TU/e-faculteit Mathematics and Computer Science moest niet alleen een cv insturen, maar ook een vragenlijst invullen en een motivatiebrief schrijven alvorens ze op sollicitatiegesprek mocht komen. “Daar werd onder meer getest of ik inderdaad mijn talen spreek; Engels, Duits, Frans en Spaans.” En ook daarna moest ze nog online tests halen voor ze definitief haar accreditatie kreeg. “Aan de TU/e aangenomen worden was makkelijker”, lacht ze.

In januari hoorde ze dat ze was uitverkoren. Januari 2020 dus. En toen kwam corona en werd het EK uitgesteld. “De UEFA zou ons op de hoogte houden over hoe nu verder, en dat hebben ze netjes gedaan. Afgelopen december werd duidelijk dat het toernooi deze zomer gespeeld zou worden.” Eindelijk mocht ze aan de bak als vrijwilliger, binnen het domein ‘volunteer management’.

In de praktijk betekent dat voor Esther vijftien shifts in drie weken tijd, telkens op een andere plek en met een andere taak. Zo heeft ze voorafgaand aan de wedstrijd van zondagavond de stoeltjes in de Johan Cruijff ArenA helpen versieren in de kleuren van de spelende teams - oranje/zwart en blauw/geel -, mocht ze met zeventien andere vrijwilligers een enorm banier van 250 kilo met de skyline van Amsterdam erop het veld opdragen - “zwaar werk hoor, zeker met een mondkapje op” - en had ze eerder al de ‘lastige klanten’ mogen afpoeieren in het accreditatiecentrum van de UEFA. “Ook ben ik al in het International Broadcasting Center aan de slag geweest, waar de beeldregie van alle wedstrijden wordt gedaan. Dat zit dus in Nederland, in de Expo Haarlemmermeer.”

Vanwege de coronapandemie is alles uiteraard anders dan anders. “We moeten overal en altijd een mondkapje op en in het vrijwilligerskwartier staan de stoelen op anderhalve meter van elkaar, de geplande feestjes gaan niet door, we moeten elke dag een checklist invullen en mogen net als iedereen alleen met een negatieve test de afgesloten veiligheidszone rond de ArenA in.” Maar toch is het een fantastische ervaring, vindt Esther. “Het is ontzettend gezellig; het is heel fijn om na afgelopen jaar weer onder de mensen te zijn. Vandaar ook die enorme ontlading in het stadion zondagavond, denk ik.”

Er staan in Amsterdam nog drie wedstrijden op het programma: de volgende poulewedstrijden van Oranje en een achtste finale - en Esther is er telkens bij. “Stiekem hoop ik dat Italië tweede wordt in hun poule”, zegt de fan van de ‘Azzurri’. “Dan spelen ze namelijk op 26 juni in Amsterdam. Maar ik vrees dat ze te goed zijn en hun poule wel zullen winnen.”