TU/e-hoogleraar sluit zich aan bij Vlaams Belang Zoersel

De Vlaamse krant Het Nieuwsblad meldde vrijdag 25 juni dat TU/e-hoogleraar Tom Van Woensel lid is geworden van de lokale partij Vlaams Belang Zoersel. Dit, omdat Van Woensel ontevreden is over het niveau van de huidige lokale politiek in zijn woonplaats. Van Woensel zegt enkel zijn expertise aan te bieden om het lokale beleid van meer onderbouwing te voorzien. Een politieke functie zegt hij niet te ambiëren.

“Maak het alsjeblief niet groter dan dat het is”, zegt Van Woensel als Cursor navraag doet over het artikel in Het Nieuwsblad van vrijdag 25 juni. Het artikel is grotendeels gebaseerd op een filmpje dat Van Woensel heeft opgenomen om zijn toetreden tot Vlaams Belang Zoersel voor zijn dorpsgenoten toe te lichten. Het verscheen vrijdag op YouTube.

In dat filmpje spreekt Van Woensel zich uit over zijn frustratie aangaande het politieke reilen en zeilen in zijn woonplaats Zoersel, een klein plaatsje iets ten oosten van Antwerpen. Van Woensel in het filmpje: “Sinds enige tijd volg ik de gemeenteraden in Zoersel. Groot was mijn verontwaardiging toen ik het huidige bestuursniveau zag. Voorstellen worden weggestemd zonder enig noemenswaardig debat, enkel omdat ze van de verkeerde partij zouden komen. Er worden door de meerderheid standpunten ingenomen zonder onderbouwing, zonder een breed draagvlak te hebben en zonder een gezond financieel plaatje voor te leggen. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van de politiek. Op dat moment kan je twee dingen doen. Verontwaardigd blijven en niets doen ofwel je schouders mee onder een project zetten en kiezen voor positieve energie.”

Meer onderbouwing

Over zijn toetreden tot deze lokale afdeling van Vlaams Belang wil Van Woensel alleen kwijt dat hij een kennis die lid is van Vlaams Belang Zoersel, hulp heeft aangeboden om het lokale beleid van meer onderbouwing te voorzien. Van Woensel: “Denk dan aan doodlopende straten of verkeersdrukte. Ik zal op geen enkele andere manier politieke activiteiten gaan ondernemen. Dit is in de media buiten mijn dorp veel groter geworden dan het zou moeten zijn.”

Van Woensel, die zich in het filmpje afficheert als hoogleraar van de TU/e en docent aan de Antwerpen Management School, zegt zijn lidmaatschap niet relevant te vinden voor zijn werk voor de TU/e. Meer wil hij er niet over kwijt, ook niet als hem gevraagd wordt naar het gedachtegoed van Vlaams Belang, de Vlaams-nationalistische en rechts-conservatieve moederpartij van de lokale afdeling uit Zoersel. In België is het een partij waar andere politieke partijen doorgaans niet mee willen samenwerken, iets wat bekend staat als het zogeheten cordon sanitaire.

In Het Nieuwsblad komt ook Wouter Bollansée, voorzitter van Vlaams Belang Zoersel aan het woord, die zegt dat "het geen betoog hoeft dat de partij vereerd is met zijn (Van Woensel's, red.) engagement binnen de Zoerselse politiek. Temeer omdat Tom niet spreekt vanuit een academische ivoren toren maar net joviaal is en met beide voeten op de grond staat. Het doel voor 2024 is de Zoerselaar een doordacht beleid te geven waar hij recht op heeft. Het doorbreken van het cordon sanitaire is daarbij het middel. Niet het doel op zich. Het één volgt automatisch uit het ander.”