Happiness in tijden van corona

In deze coronatijd van veel thuiszitten en weinig sociale contacten kunnen we allemaal wel wat ‘happiness’ gebruiken. Aanstaande zaterdag begint gelukkig weer de jaarlijkse Dutch Happiness Week, een initiatief van Park Theater, Fontys en Breda University of Applied Sciences. Van 13 tot en met 21 maart vinden er allerlei on- en offline evenementen plaats rondom geluk en mentale gesteldheid. Voor het eerst organiseert ook TINT een aantal evenementen.

foto Dutch Happiness Week

“Onze evenementen in de Dutch Happiness Week staan vooral in het teken van verbinding zoeken met elkaar”, zegt Arantja Rosalina van TINT, dat aan de TU/e activiteiten opzet op het gebied van spiritualiteit, levensbeschouwing, zingeving en cultuur. Verbinding met anderen - op wat voor manier dan ook - kan een grote bijdrage leveren aan je mentale gezondheid. Rosalina vertelt dat de Happiness-activiteiten van TINT zich vooral richten op de studentenpopulatie. Studenten volgen immers al een jaar lang colleges vanuit huis en hebben nauwelijks contacten opgebouwd. “Vriendschappen aangaan en de connectie opzoeken met de ander is juist nu extra belangrijk voor je mentale gesteldheid.”

Verdieping

TINT zoekt de verbinding tussen mensen in verschillende workshops. “We organiseren niet alleen online evenementen, maar ook fysieke activiteiten - uiteraard geheel coronaproof.” In de programmaonderdelen gaat TINT ook in op de inhoudelijke kant van contact zoeken met elkaar. “Denk aan het verdiepen van je vriendschappen. Hoe onderhoud je een vriendschap als je elkaar niet kunt zien, of alleen via een schermpje?” Ook wijdt TINT een workshop aan hoe je nieuwe vriendschappen aangaat, zowel in coronatijd als daarbuiten.

Geluksgevoel

Naast de evenementen van TINT, zijn er tijdens de Dutch Happiness Week talloze andere bijeenkomsten en workshops te volgen over uiteenlopende onderwerpen die kunnen leiden tot een geluksgevoel. Denk hierbij aan lezingen over duurzaamheid of onderwijs en workshops over welke kant je op wilt in je loopbaan. Ook doen verschillende theatermakers, onder wie Tjerk Ridder, mee om mensen ‘even uit de sleur van alledag te halen’. Aanmelden kan via de website.