Artistieke helden exposeren dit najaar in Atlas

De hal van gebouw Atlas verandert in oktober in een expositieruimte, waar je naar hartenlust kunt dwalen tussen de kunstwerken. Ter ere van het 65-jarig bestaan stelt de TU/e er onder de noemer ‘Artistic Heroes like you’ werken tentoon van haar medewerkers en studenten. Organisator Lucas Asselbergs is enthousiast over de inzendingen: “Sommige deelnemers zijn pas in coronatijd begonnen met schilderen.”

“We hebben 65 geschikte aanmeldingen gekregen, wat natuurlijk een buitengewoon mooi aantal is bij een expositie ter ere van het 65-jarig bestaan van de universiteit” vertelt Lucas Asselbergs, hoofd van Studium Generale en lid van de lustrumcommissie.

Studenten en medewerkers konden tot 1 april werken inzenden voor de expositie, die met de naam ‘Artistic Heroes like you’ aansluit bij het heldenthema van het TU/e-lustrum. Vereiste was, dat deelnemers autonome werken zouden insturen, “dus niet die mooie tekening die je als student als onderdeel van een vak hebt gemaakt.”

Eerste stappen

Asselbergs had wellicht gehoopt op wat meer deelname van studenten – “de verhouding medewerkers-studenten is ongeveer vijftig tegenover vijftien” – maar is niettemin gelukkig met de variatie aan inzendingen. “Zo zijn er onder de kunstenaars veel internationals, met een grote geografische spreiding.”

De disciplines lopen uiteen van fotografie, tekenkunst en schilderkunst tot textiele werkvormen, collages en enkele 3D-werken. En de kwaliteit? “Die varieert van bijzonder knap en kunstzinnig tot erg leuke eerste stappen op het kunstzinnige pad. Sommige deelnemers zijn pas in coronatijd begonnen met schilderen, en komen al met heel verrassende werken.”

Onder de deelnemers die hun artistieke strepen al hebben verdiend is bijvoorbeeld Loe Feijs, emeritus hoogleraar bij Industrial Design, die door wiskunde gegenereerde werken maakt. In 2013 won Feijs nog de 'Mondriaan-programmeerwedstrijd'.

Vierkante meter

De plannen voor de inrichting van de tentoonstelling krijgen intussen voorzichtig vorm. Want die hebben meer om het lijf dan “iedereen een vierkante meter toebedelen”, vertelt Asselbergs. “We willen van de expositie één geheel maken dat prettig is om doorheen te lopen. Dat betekent in praktijk dat we van iedereen iets exposeren, maar niet van iedereen evenveel. We zoeken naar de optimale weergave, wat overigens ook kan betekenen dat we een foto die ingezonden is op A4-formaat, opblazen tot A0.”

Intussen gaan tekstschrijvers aan de slag om elke deelnemer aan de expositie te interviewen, vertelt Asselbergs. “Tien jaar geleden hielden we, ook ter ere van het universiteitslustrum, een soortgelijke expositie. De catalogus daarvan is een prachtig document. We streven ernaar ook dit keer een boekje uit te geven.”

De expositie Artistic Heroes like you is van 1 t/m 28 oktober te bezoeken op de begane grond van het Atlasgebouw.

De hoofdfoto is gemaakt op de lustrumexpositie in 2011.