Studententeam Daedalus maakt drone die eeuwig kan vliegen

Een drone die voor altijd kan vliegen, daaraan werkt studententeam Daedalus. De autonome drone op zonne-energie wekt tijdens de vlucht zijn eigen energie op. Een deel hiervan wordt opgeslagen om op donkerder momenten te gebruiken. Zo kan de drone theoretisch gezien voor eeuwig in de lucht blijven hangen.

foto Team Daedalus

Daniel Riechmann, student Mechanical Engineering, volgde een paar maanden geleden het vak E3 Challenge 1. Hierin gaan studenten aan de slag met oplossingen voor praktische problemen, het zogenoemde challenge-based learning. De groep van Riechmann richtte zich op satellietcommunicatie. Het onderwerp én de manier van werken bevielen de groep zo goed, dat zij besloten een studententeam op te richten. In februari dit jaar was het zover: Team Daedalus werd opgericht en sloot zich aan bij TU/e Innovation Space.

Bottleneck

De studenten richten zich nu volledig op de ontwikkeling van de drone op zonne-energie. “Er zijn natuurlijk al verschillende studententeams, start-ups en ook grote bedrijven bezig met drones. De vliegtijd van drones is in hun ontwikkeling vaak een bottleneck”, stelt Riechmann. “Een drone kan maar een paar uur vliegen en moet dan landen om op te laden. Dat maakt het gebruik van drones minder efficiënt. Dat probleem proberen wij op te lossen door zonnepanelen op de drone te plaatsen. Zo kan die veel langere, autonome vluchten maken.”

Riechmann zag dat idee in 2015 bij een project in Zwitserland, genaamd Atlantik Solar. “Een drone met zonnepanelen kon daar 81 uur achter elkaar vliegen. Toen moest hij landen vanwege slecht weer, anders had-ie nog veel langer in de lucht kunnen blijven.” Met 81 achtereenvolgende vlieguren werd toen het wereldrecord verbroken.

Camera

Het Zwitserse project was Riechmanns inspiratie voor het nieuwe studententeam. “Die drone was heel licht en natuurlijk zo aerodynamisch mogelijk. Dat maakte dat er maar weinig technologie aan boord kon zijn, waardoor je er in de praktijk nog niet zo veel aan had”, stelt hij. “De technologie, bijvoorbeeld van zonnepanelen, is nu veel verder dan in 2015.” De drone van Team Daedalus heeft een camera aan boord waarmee hij waardevolle data kan verzamelen. “De technologie van Atlantik Solar is open source, daar kunnen we dus op verder bouwen”, zegt hij.

Lees verder onder de foto.

Bosbranden en stropers

Riechmann wil de nieuwe drone met name inzetten bij ngo’s om echt maatschappelijke impact te maken. Een van de toepassingsgebieden waar het team op dit moment naar kijkt is de bouw. “We hebben verkennende gesprekken met de Koninklijke BAM Groep (een groot Nederlands bouwconcern, red.)”, stelt Riechmann. De drone kan bijvoorbeeld ingezet worden om een bouwplaats te beveiligen tegen diefstal.

Daarnaast ziet de student nog veel meer impactvolle toepassingen voor zich. “Een drone kan bosbranden vroegtijdig herkennen. Daarnaast kan hij ook zoeken naar vluchtelingen op zee of naar stropers in een natuurreservaat. Dat gaat veel sneller dan patrouilles door mensen in boten of auto’s”, verklaart hij. Bovendien is het vliegen van een drone in verhouding tot de huidige patrouillemogelijkheden ook een stuk goedkoper.

Eerstejaars

Eind 2022 willen de studenten het eerste prototype presenteren. “We gaan daarvoor drie verschillende drones maken. Met deze drones kunnen we de verschillende technologieën testen, bijvoorbeeld de zonnepanelen en de camera’s”, stelt Riechmann.

“We zijn op dit moment met negen gepassioneerde eerstejaarsstudenten”, gaat hij verder. Het is vrij uniek dat een studententeam volledig bestaat uit eerstejaars. Het team is geselecteerd voor de finale van de TU/e Contest en voor Crossborder Entrepreneurial Energy Education (CE3). Via deze projecten krijgt het team ook coaching aangeboden.

5G-hub

“Door de voorbereiding voor de TU/e Contest hebben we nu bijvoorbeeld een robuuste businesscase”, zegt hij. Het team kijkt op dit moment nog naar twee verschillende verdienmodellen.  De studenten willen de drones op zonne-energie gaan verkopen óf verhuren aan ngo’s. Beide opties wil de teamleider de komende tijd verder onderzoeken. “Een gebruiksvriendelijke drone is dus heel belangrijk”, stelt hij. Team Daedalus sluit zich binnenkort waarschijnlijk aan bij de 5G-hub op de High Tech Campus. “De drone zal in eerste instantie werken met een 4G- of een 5G-verbinding. Dat kunnen we hier gaan testen.”

Het ultieme doel van Riechmann? “We willen met onze drones impact maken op het leven van zo veel mogelijk mensen. Dit zou ik het liefste doen door net als de bekende start-up Lightyear zelf een succesvol product op te markt te brengen.”