Datascience helpt je aan een PrullenbakVaccin

Iedereen verdient een gelijke kans op het krijgen van een PrullenbakVaccin. Dat vinden drie TU/e-masterstudenten, die daarom vanuit hun start-up Stactics het openbare notificatieplatform VaccinRadar gelanceerd hebben. Via dat platform krijgen geïnteresseerden een notificatie als er in de buurt een PrullenbakVaccin beschikbaar is.

foto Stactics

Lars van der Werf, masterstudent Datascience & Entrepreneurship (JADS), Jasper Ebus, masterstudent Operations, Management & Logistics en Lucas Peeters, masterstudent Data Science in Engineering, kwamen vanuit hun start-up Stactics op dit idee door wat ze zagen gebeuren naar aanleiding van de lancering van PrullenbakVaccin. Van der Werf: “Een week geleden werden we op de hoogte gesteld van het toffe initiatief van PrullenbakVaccin. Door vaccins die op het einde van de dag overblijven, aan mensen te geven die graag een vaccin ontvangen, voorkomen ze verspilling van kostbare vaccins. Een super oplossing natuurlijk. Maar nadat PrullenbakVaccin.nl werd gelanceerd, zagen wij dat veel mensen de webpagina oneindig bleven verversen. Voor geïnteresseerden die dit niet non-stop willen doen en om iedereen een gelijke kans te bieden, is besloten om een notificatie-service in te richten.”

Geen gereserveerde vaccins

Na nadrukkelijke toestemming van de organisatie van PrullenbakVaccin om een openbare en gereguleerde service te maken op basis van hun platform, heeft Stactics maandag 24 mei officieel de dienst VaccinRadar gepubliceerd. Van der Werf: "Hiermee krijg je een notificatie via Telegram wanneer er bij jou in de buurt een PrullenbakVaccin beschikbaar is. In de buurt wil zeggen binnen een radius van twintig kilometer. Vervolgens is het aan de ontvanger van die notificatie om te beslissen of die naar de priklocatie gaat, waar je een kans maakt op een vaccinatie. Dat laatste is wel van belang, want VaccinRadar garandeert of reserveert geen vaccins. De notificatie is enkel een tip."

Of de heren zelf al een PrullenbakVaccin hebben bemachtigd? Helaas nog niet. Van der Werf: “Wel is er al verscheidene keren een notificatie verstuurd voor de regio van de TU/e. Bij de volgende keren dat VaccinRadar een notificatie geeft, dingen ook wij mee voor een notificatie van het vaccin. Het systeem geeft een compleet willekeurige selectie van gebruikers in de regio van een beschikbaar PrullenbakVaccin een melding. Dit om grote rijen en groepsvorming te voorkomen. Vandaar dat ook wij netjes op onze beurt wachten tot wij een melding ontvangen.”

Ook een notificatie ontvangen als er een PrullenbakVaccin beschikbaar is? Meld je dan gratis aan bij VaccinRadar. Het platform is beschikbaar voor Android en iOS.

Op de hoofdfoto van links naar rechts: Jasper Ebus, Lucas Peeters en Lars van der Werf. Foto | Stactics