Schrijvers van KLINK! presenteren eerste bloemlezing

Taal als creatieve uitlaatklep, dat is wat de leden van KLINK! bindt. Ze bespreken boeken in een leesclub en organiseren avonden creatief schrijven. Die schrijfbijeenkomsten hebben nu een bloemlezing opgeleverd met bijdragen van zestien studenten en andere TU/e’ers. De uitgave, met de titel Blije jongens dichten niet, wordt zaterdagavond gepresenteerd in de Coronazaal in Luna.

foto KLINK!

‘Beschrijf een gebeurtenis vanuit het perspectief van drie verschillende personages’. Of: ‘Geef degene naast je een songtitel als inspiratie voor een tekst’. Of: ‘Kies een voorwerp in de kamer en begin daarover te schrijven’. Het zijn zo maar een paar opdrachten die de KLINK!’ers elkaar geven tijdens hun schrijfavonden, die twee keer per week plaatsvinden.

“Tijdens de coronalockdowns gingen we gewoon online door in Discord, en plakten we onze teksten in de chat”, vertelt Terry van Bunder (29, PDEng Smart Buildings and Cities), die KLINK! oprichtte samen met Bart van Popering (zie hoofdfoto), oud-campusdichter van Tilburg University.

Het begon allemaal op een barbecue met studenten van de verschillende cultuurverenigingen, waar het gesprek erop kwam dat een literaire vereniging nog ontbrak. Toen (huidige KLINK!’er) Sander Damsma vervolgens voor de grap tegen Van Bunder en Van Popering zei: “Goh, ik hoorde dat jullie een schrijfvereniging oprichten”, dachten zij: waarom eigenlijk ook niet. En zo geschiedde.

Pseudo-vereniging

Dat was twee jaar geleden. Intussen bestaat de WhatsApp-groep van de ‘pseudo-vereniging’, zoals het in het voorwoord van de bloemlezing heet, uit bijna vijftig deelnemers. Van Bunder peinst: “KLINK! groeit minder explosief dan bijvoorbeeld de nieuwe schaakvereniging Noesis. Maar eigenlijk heb ik juist een goed gevoel bij onze gestage groei en het rustig uitbouwen van onze activiteiten.”

KLINK! is nog geen officiële studentencultuurvereniging, maar onderhoudt warme banden met TU/e-cultuurkoepel Scala. Zo gaf KLINK! workshops tijdens de introductie. Daarnaast zijn veel KLINK!’ers ook bij andere verenigingen actief, zoals bij toneelvereniging Doppio.

Schrijfavond

Twee keer per week is er een schrijfavond, vertelt Van Bunder: “Bij creatief schrijven is het vaak gemakkelijker om te beginnen met een gegeven onderwerp of ander startpunt, dan met alleen een wit vel papier of scherm. Daarom werken creatieve schrijfopdrachten zo goed.”

“Bart en ik bedachten in het begin alle opdrachten, maar de deelnemers doen dat tegenwoordig ook gerust zelf, als wij verhinderd zijn.” De meesten schrijven in het Nederlands, maar er doen ook enkele internationals mee, die in het Engels schrijven.

Daarnaast komt elke drie weken de leesclub van KLINK! bijeen: “Veel leden beleven ook plezier aan het analyseren van boeken en verhalen – en dat hoeft dan niet per se literatuur te zijn.”

Blije jongens

In Blije jongens dichten niet zijn de meest geslaagde teksten gebundeld die de schrijfavonden hebben opgeleverd. Gedichten, verhaaltjes, fragmenten en spoken-word-teksten – die overigens niet alleen zijn geschreven door – al dan niet blije – jongens, maar ook door een zestal meisjes.

Van Bunder is trots op het tastbare eindproduct: “Het is een mooie uitgave met een harde kaft, die we voor acht euro kunnen aanbieden. We hebben voor een exclusieve oplage gekozen – veertig stuks – maar we kunnen gemakkelijk laten bijdrukken.”

De bundel wordt zaterdagavond om 20.00 uur gepresenteerd in de Coronazaal in Luna, tijdens een avond met literaire voordrachten, spoken word en een open podium. De toegang is gratis.

Wie interesse heeft in de activiteiten van KLINK!, kan op Instagram kijken of een mailtje sturen naar Terry van Bunder.