Guerilla-lichtkunst in het fietstunneltje

Het idee rijpte tijdens de talloze keren dat TU/e-student Tim de Jong door de Silly Walks-tunnel naar de campus fietste. “Ondanks de muurschilderingen vond ik de sfeer er grimmig.” Hij besloot daar op eigen houtje wat aan te doen, met behulp van regenboogfolie en een groepje vrienden. Het resultaat is een kleurrijk pop-up-lichtkunstwerk. Van de gemeente mag het guerillaproject nu een blijvend kunstwerk worden.

foto Tim de Jong

Loopt jouw route naar de campus door het fietstunneltje ten oosten van het station, dan heb je het misschien gemerkt. Er is iets veranderd, de sfeer is vrolijker. Maar waar komt dat toch door?

“Dat vind ik het mooie aan licht: het is niet tastbaar, maar het heeft wel effect.” Tim de Jong (22), die een natuurkundebachelor deed en nu met de premaster Industrial Design start, heeft iets met lichtkunst. Hij is ook voorzitter van studententeam IGNITE: “We ontwerpen interactieve lichtinstallaties, onder andere voor lichtfestival GLOW. Maar het werk in de tunnel - Een Eindje Mooier, noem ik het - heb ik volledig op persoonlijke titel gemaakt.”

Spinnenwebben

En daar was niet zo veel voor nodig: “Ik schafte twee rollen folie aan met een regenboogeffect zoals bij een laagje olie op water, dichroic of dichromatisch heet dat.” De Jong mat en telde de lampen in het tunneltje (het zijn er precies honderd) en sloeg aan het snijden in de copyshop van MetaForum. “Dat kostte me acht uur en leverde me flinke rugpijn op.”

Vervolgens schakelde hij een groepje vrienden in. Samen ontdeden zij de lampen van spinnenwebben en hun achtpotige bewoners, en voorzagen zij elke lamp van een kleurig vel folie. “We klemden elk vel achter de rand om de lamp, zodat er geen lijm nodig was. Dan zou het vandalisme zijn, en dat was niet wat ik wilde.”

De Jong had van tevoren ook nagedacht over dat andere kunstwerk in de tunnel: muurschilderingen geïnspireerd op de Monty Python-sketch ‘The Ministry of Silly Walks’. “Maar mijn conclusie was dat de twee elkaar niet zouden bijten, ook omdat de schilderingen op de ene muur zitten, en de lampen op de andere.”

Stoute schoenen

Het resultaat van de pop-upactie is een vriendelijk, bijna magisch sfeertje in de tunnel. Op het plafond wisselen de kleuren van de regenboog elkaar af. De Jong kreeg veel positieve reacties en dat maakte dat hij de stoute schoenen aantrok en contact opnam met de gemeente. Die bleek enthousiast: “Ik mocht het kunstwerk structureel maken, dat wil zeggen: het folie vastplakken. Het blijft wel mijn verantwoordelijkheid het werk te onderhouden.”

De Jong besloot spijkers met koppen te slaan. “Afgelopen maandag hebben we met een groep van twintig de lampen van nieuw folie – met plakrand – voorzien. Het snijden van de vellen kostte de tweede keer gelukkig veel minder tijd.” Hij hoopt dat het werk ook een plekje krijgt op de website van Tunnelvisie, het project van de gemeente om alle tunnels in de stad van street art te voorzien.

Kunnen we nog meer guerilla-lichtkunst verwachten uit de koker van De Jong? “Wie weet, als ik een nieuw idee krijg om de stad 'een eindje mooier' te maken.”