Studenten in Techrede: geen tijd te verliezen voor vernieuwing

Technische studenten richten een ‘waterstofschap’ op om drempels voor waterstoftechnologie te slechten. Ook op andere vlakken zetten zij hun gevoel voor urgentie om in actie.

foto TU Delft

Groene waterstof (waterstof die met hernieuwbare energie is geproduceerd) is dé sleutel om het Nederlandse energiesysteem te verduurzamen. Daarom is het onacceptabel dat vernieuwende waterstofoplossingen worden belemmerd door ouderwetse wet- en regelgeving en achterhaalde subsidieregelingen. Dat is, in een notendop, het belangrijkste inzicht over de energietransitie tijdens de donderdag gehouden Techrede, schrijft de TU Delft. Deze technologische variant op de troonrede wordt sinds vorig jaar gehouden door studenten van de vier technische universiteiten in Nederland.

Groene waterstof wordt geproduceerd door water (H2O) met duurzaam opgewekte stroom via elektrolyse te splitsen in waterstof (H2) en zuurstof (O2). Op die manier kan (overtollige) wind- of zonne-energie worden omgezet naar een energiedrager die goed is op te slaan en/of te transporteren.

Waterstofschap

De studenten, onder wie de Delftse Merel Oldenburg en Noa Ommering, staan niet alleen in die overtuiging. Tijdens de Techrede kondigden ze aan dat ze een zogenoemd waterstofschap gaan oprichten, dat de weg vrij moet maken voor een soepele, snelle marktgang van waterstofiniatieven. Ze worden gesteund door gezaghebbende partijen zoals de TKI Nieuw Gas, waterstofinnovatiecluster Kiemt en marktpionier HyMatters. “Waterstof moet zo snel mogelijk business as usual worden”, bevestigde HyMatters-CEO Jerom Jansen tijdens de Techrede-uitzending.

Logge procedures

Dat het de studenten ernst is, blijkt uit het feit dat ze inmiddels een afspraak hebben met verantwoordelijk staatssecretetaris Yeşilgöz om haar een actie-agenda te overhandigen. Ommering: “Waterstof heeft nog lang niet dezelfde kansen als fossiele energiebronnen. En met logge procedures duurt het járen om voor waterstofprojecten vergunningen of subsidies aan te vragen. Dat kan gewoon niet, want met de energietransitie is geen tijd te verliezen. Het gaat om onze toekomst.” De studenten spreken de staatssecretaris op 7 oktober.

Aan de slag

Ook uit de rest van de Techrede sprak urgentie. Kort gezegd willen de studenten, die zichzelf Aanjagers van Technologie noemen, het komende jaar met het volgende thema’s aan de slag gaan:

Gezondheidszorg: samen met Zorgverzekeraars Nederland bepleiten de studenten een zorgsysteem dat draait om preventie onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’. Met de introductie van een (tijdelijk) ‘preventientje’ bovenop de zorgpremie kan Nederland die omslag volgens de studenten bekostigen.

Circulaire economie: hergebruik van plastic wordt veel gemakkelijker als verpakkingsproducenten minder verschillende soorten kunststoffen gebruiken en de samenstelling duiden met een zogenoemd materiaalpaspoort. Met het Plastic Manifest gaan de studenten daar het komend jaar voor lobbyen.

Voedsel en landbouw: de ketens tussen producent en consument moeten korter, vinden de studenten. Melktaps in de supermarkten, die consumenten toegang geven tot lokaal geproduceerde melk, vormen een goede eerste stap die goed is voor zowel consument (verser, smakelijker) als boer (betere prijs, meer marge).

Cybersecurity: de mens is de zwakste schakel. Daarom gaan de studenten aan de slag met zogenoemde cybersecurity squads, die moeten zorgen voor genoeg basiskennis over bij de bevolking als voor voldoende arbeidskrachten om Nederland cyberveilig te houden.

De Techrede is binnenkort online terug te kijken.